ShippingWatch

Brandvarmt tørlastmarked presser skibenes hastighed op

Jo langsommere skibe sejler, desto mindre brændstof bruger de, og jo mindre forurener de. Lige nu er hastigheden dog presset i vejret. "Chartrerne kræver det," lyder det fra en topchef med henvisning til det brandvarme marked.

Foto: PR / HMM

Slow steaming har været et af de midler, der skulle spare rederierne for penge, fordi langsom sejlads sparer brændstof og dermed også reducerer forureningen.

Det var et af mantraerne for fire-fem år siden, men som markedet har udviklet sig i 2021, har flere rederier sat fuld skrue på eller i alt fald sat farten op med et par knob, hvilket dog også er meget, når skibet i forvejen sejlede 12-14 knob.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs