ShippingWatch

Brandvarmt tørlastmarked presser skibenes hastighed op

Jo langsommere skibe sejler, desto mindre brændstof bruger de, og jo mindre forurener de. Lige nu er hastigheden dog presset i vejret. "Chartrerne kræver det," lyder det fra en topchef med henvisning til det brandvarme marked.

Foto: PR / HMM

Slow steaming har været et af de midler, der skulle spare rederierne for penge, fordi langsom sejlads sparer brændstof og dermed også reducerer forureningen.

Det var et af mantraerne for fire-fem år siden, men som markedet har udviklet sig i 2021, har flere rederier sat fuld skrue på eller i alt fald sat farten op med et par knob, hvilket dog også er meget, når skibet i forvejen sejlede 12-14 knob.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens vigtigste historier på ShippingWatch

En bestemt dag i 2016 kan blive afgørende i Dan-Bunkering-sagen, pres på verdens forsyningkæder får store import-virksomheder til at lede efter alternativer, topchefer ser opsving fortsætte ind i 20'erne, fem Maersk-officerer suspendet.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs