ShippingWatch

Ét skib kan ende med at betale over 1000 euro om dagen for EU's CO2-kvoter

EU's kvoter kan ende med at koste ét skib mere end 1000 euro om dagen fra 2026, og det er endda et "konservativt bud", vurderer Maersk Broker Advisory Services, omend det varierer meget fra skib til skib. En del af regningen vil ende hos forbrugerne ifølge danske redere.

Eksemplet fra Maersk Broker Advisory Services tager udgangspunkt i et 2006-bygget tørlastskib af typen supramax. | Foto: PR / Norden

Det kan komme til at koste et rederi mere end 1000 euro om dagen og i omegnen af 400.000 euro om året at have ét skib sejlende i europæiske farvande fra 2026, når EU's CO2-kvoter ventes at træde fuldt ud i kraft for shippingindustrien.

Sådan lyder vurderingen fra Maersk Broker Advisory Services. Og der er endda tale om et "konservativt bud", da der er mange usikkerheder forbundet med kvotesystemets effekt på skibsfarten, slår managing director Jesper Bo Hansen fast over for ShippingWatch.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Seaspans ejer får nyt højere købstilbud

Atlas Corp., som bl.a. ejer Seaspan, verdens største ejer af containerskibe, har fået et nyt og højere købstilbud fra et køberkonsortium, der bl.a. tæller containerrederiet ONE.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs