ShippingWatch

Mislykket børsnotering koster tørlastrederi millioner

Tørlastrederiet Goodbulk kommer for syvende gang i træk ud af et kvartal med overskud, fremgår det af regnskab. Et foreløbigt fejslagent forsøg på at børsnotere rederiet har dog trukket ned.

Foto: Modelfoto/Colourbox

En kikset børsnotering i New York har foreløbig kostet tørlastrederiet Goodbulk et millionbeløb.

I sommeren sidste år meddelte den relativt nyetablerede ejer og operatør af tørlastskibe sine ambitoner om at gå på Nasdaq-børsen i New York og rejse et stort beløb på børsen. Men kort tid efter blev planerne skudt til hjørne igen af rederiet, som pegede på ugunstige forhold i markedet.

Netop processen med børsnoteringen har kostet rederiet 2,5 mio. dollars i engangsudgifter i fjerde kvartal, fremgår det af rederiets regnskab for 2018, som er blevet offentliggjort i denne uge.

Omkostningen til trods lander tørlastrederiet dog sorte tal på bundlinjen med et nettoverskud på 10,6 mio. dollars for perioden. Og der er ifølge rederiet tale om det syvende kvartal i træk med overskud. Til sammenligning fik rederiet et plus på 4,2 mio. dollars i samme periode af sidste år.

Kigger man på årsregnskabet, har rederiet også leveret markant fremgang på både top- og bundlinje. Mens omsætningen steg med 125,1 mio. dollars til 182,2 mio. dollars for 2018, så landede bundlinjen i et plus på 37,8 mio. dollars mod 5,3 mio. dollars i 2017.

Fremgangen er sket til trods for, at capesize-segmentet, der er Goodbulks primære, udviklede sig svagt i årets fjerde kvartal. Her lå raterne 31,2 pct. lavere end i samme periode af sidste år, skriver rederiet.

For første kvartal af 2019 har Goodbulk dækket 26 pct. af sine skibsdage for den ejede flåde til gennemsnitligt 20.146 dollars om dagen.

Goodbulk, der blev etableret i efteråret 2016, har sit hovedkvarter i Monaco, mens rederiet er børsnoteret på OTC i Oslo. Med planerne om børsnoteringen i New York ville selskabet hente 140 mio. dollars til at udvide forretningen.

Rederiet har fået leveret flere skibe i 2018 og har nu en kontrolleret flåde på 25 capesize-, et panamax- og et supramax-skib.

Goodbulk lander tocifret millionoverskud i tredje kvartal  

Nyt tørlastrederi udskyder børsplaner

Ny tørlastspiller vil hente 140 mio. dollars på børsnotering i New York 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs