Drewry: Handelskrig bremser næppe optur i tørlast

Analysehuset Drewry tror på en fortsat optur i tørlast, selv om der er frygt for en handelskrig mellem verdens største økonomier.
2018 har generelt været et godt år for tørlastrederne og i særdeleshed for de store capesize-skibe. Stærk efterspørgsel fra især Kina og færre nye skibe på vandet har budt på højere rater efter flere år med vanskeligheder.
Eneste usikkerhed er den stigende protektionisme på verdensmarkedet, som er udløst af USA og flere gange har truet med at kaste landet ud i en regulær handelskrig med Kina, EU og flere andre af sine nærmeste naboer.

"Men handelskrige vil måske ikke få en direkte negativ indvirkning på tørlasthandlen. USA udgør en lille del af Kinas totale eksport af stålprodukter, og når det kommer til den kinesiske import af sojabønner, så forventer Drewry, at volumenerne vil være uændrede. Faktisk kan ethvert skifte i den kinesiske import af sojabønner væk fra USA og til Brasilien føre til efterspørgsel på længere rejser," skriver Drewry i en ny analyse.
Analysehuset medgiver dog, at en handelskrig kan få væksten i den kinesiske økonomi til at stilne af, hvilket kan dæmpe efterspørgslen på jernmalm og visse typer af kul.
Men risikoen er altså ikke stor nok til at rokke ved Drewrys tro på, at raterne på især capesize-skibe vil fortsætte opad de kommende år.