ShippingWatch

Cargill og Pacific Basin er uenige om svovlløsninger

Mens tørlastrederiet Pacific Basin havde foretrukket en global løsning, hvor alle skibe fra 2020 skal sejle på renere brændstof, så mener handelshuset Cargill, at scrubbere er at foretrække.

To af verdens største tørlastaktører, Pacific Basin i Hongkong og handelshuset Cargill, foretrækker forskellige løsninger, når det handler om svovlkravene til brændstof i 2020.

Pacific Basin mener ikke, at røgrensere i form af de såkaldte scrubbere hverken teknisk eller miljømæssigt er en effektiv løsning. Sådan lyder det i det børsnoterede tørlastrederis årsregnskab, der blev offentliggjort for nylig.

"Vi byder en stærkere miljøregulering velkommen, men vi ville langt hellere have foretrukket et krav til alle om at anvende et renere brændstof, som ville have skabt ens vilkår for alle," skriver Pacific Basin, der mener, at den højere omkostning på lavsvovlholdigt brændstof vil få skibene til at sætte farten ned og bedre bidrage til en bedre balance i udbuddet og efterspørgslen.

IMO vil fremskynde datoen for nyt globalt svovlforbud 

Anderledes synes holdningen at være i handelshuset Cargill, en af verdens største chartere af tørlastskibe.

Jan-Willem Dijssel, chef for Cargills shippingforretning i Americas, sagde ifølge Tradewinds på en konference forleden i Houston, at såkaldte open-loop scrubbers kan være en holdbar løsning.

Netop open-loop scrubbers er af nogle blevet kritiseret for at forurene havmiljøet, fordi de ikke fungerer i et lukket system, når vandet i de tanke, der renser røgen, ledes ud i havet.

Rederier garderer sig mod dyrere brændstof flere år frem 

IMO bakker op om globalt svovlforbud

IMO's generalsekretær om globale svovlkrav: Der er ingen vej tilbage 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs