ShippingWatch

Tørlastskib mistænkt for at bryde sanktioner mod Nordkorea

I alt er fire fragtskibe mistænkt af FN for at bryde sanktionerne mod Nordkorea. Siden efteråret har et af skibene gjort sig ekstra bemærket.

Foto: Modelfoto/Colourbox

Tørlastskibet Hao Fan 6 har de seneste måneder gjort sig ekstra bemærket. Det 140 meter lange skib er et af fire, der i oktober blev ramt af FN's skærpede sanktioner mod Nordkorea og alle er mistænkt for at bryde sanktionerne og sejle kul fra Nordkorea til Kina.

Derfor blev skibene af FN straffet ved at få forbud mod at gå i havn noget sted i verden. Men den 10. oktober, hvor de skærpede sanktioner trådte i kraft, forsvandt Hao Fan 6 ud for Sydkorea, skriver TV2 med henvisning til CNN, der har kigget lidt nærmere på skibet.

Der var ikke tale om en ulykke, men derimod en bevidst handling fra kaptajnen ombord på skibet, der afbrød senderen, så man ikke kunne kontrollere position eller ruten for tørlastskibet, der den næste måned var forsvundet sporløst.

Lidt over en måned senere dukkede skibet overraskende op igen. Og siden midten af november har det sejlet i otte-taller tæt på den kinesiske kyst ved Zhoushan.

Hører hjemme i Hongkong

Skibet sejler under flag fra den caribiske østat Saint Kitts and Nevis og er ejet af et firma i Hongkong Trendy Sunshine Hong Kong Limited, skriver CNN ifølge TV2. Det har ikke noget kontor i Hongkong, men adresse hos firmaet SBC International, som er firmaadresse for mere end 400.000 kunder.

CNN skriver, at det ikke er unormalt for selskaber, der overskrider FN's sanktioner mod Nordkorea at have moderselskaber i Hongkong, fordi der her ikke bliver ført streng kontrol med dem.

Det er en kinesisk forretningsmand, der står bag selskabet Trendy Sunshine Hong Kong Limited. Han tjener primært sine penge på handel med cement og har ikke noget at gøre med shipping.

"Det er virkelig mystisk. Vi ser ikke de mennesker, som jeg ville forvente at se, bag disse firmaer," siger Jessika Knight, en amerikansk ekspert i firmakonstruktioner til CNN ifølge TV2.

"Det er ikke det, man forventer af et almindeligt skib. Det ligner mere det, man ville forvente i sager, hvor vi allerede ved, at der foregår mærkelige ting," siger Jessika Knight, der er analysechef i Washington-firmaet Sayari Analytics, som forsker i forbindelser mellem selskaber overalt på kloden.

Ifølge data fra senderen ombord på Hao Fan 6 har skibet flere gange befundet sig i nærheden af den nordkoreanske havn Nampo og den kinesiske havn Lanshan, hvor der er en stor kulterminal, og derfor mistænkes skibet for at være kontrolleret af Nordkorea.

Skibsregistre jagter falske skibe fra Nordkorea

FN-rapport: Nordkoreanske skibe bryder sanktioner

USA indfører nye shipping-sanktioner mod Nordkorea

 

Forsiden lige nu

BW LPG indstiller tre mand til Dorians bestyrelse

Gasrederiet med Martin Ackermann i spidsen går nu direkte til Dorians aktionærer med indstilling af tre kandidater til opkøbsmålets bestyrelse. Her sidder der allerede erfarne og "yderst kvalficerede" personer, lyder svaret fra Dorian.

Tidewater går sammen med Gulfmark

De amerikanske rederier Tidewater og Gulfmark er blevet enige om at gå sammen og skabe en flåde på omkring 270 skibe inden for offshore-segmentet. Sammenlægningen styrker Tidewaters profil og giver mulighed for yderligere opkøb, siger CEO.

Djibouti til DP World: Tag jeres penge og gå

Det østafrikanske land Djibouti tilbyder igen kompensation til DP World for at afslutte havnestrid, skriver Financial Times. DP World stod så sent som i sidste uge på sin ret til at drive en terminal i landet.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere