ShippingWatch

Navig8 vil samle gamle supertankere i ny pool

Mens flere peger på behovet for at ophugge de ældste supertankere, arbejder Navig8 på en ny pool for VLCC'ere, der har rundet de 15 år. Det skriver Tradewinds.

Rederiet Navig8 vil inden længe lancere en pool for gamle supertankere, der har overskredet deres 15-års fødselsdag og dermed ikke længere er så attraktive for olieselskaberne. Det bekræfter rederiet over for Tradewinds.

Den nye pool med navnet VL8 Plus kommer på et tidspunkt, hvor behovet for at ophugge skibe frem for at beholde dem på vandet stiger. Spotraterne på VLCC-skibene faldt for nylig til under 10.000 dollars om dagen og nærmer sig et treårigt lavpunkt.

Jason Klopfer, Navig8's kommercielle direktør, siger at meget få fokuserer på netop den type skibe, hvor antallet er stigende.

"Tærsklen på 15 år begrænser skibene til en mindre del af de tilgængelige handelsruter. Vi planlægger at optimere indtjeningen på sidde skibe ved systematisk at målrette handelruter og muligheder for beskæftigelse, som er bedst egnet til denne tonnage," siger han til Tradewinds og peger på, at konsolidering af de gamle skibe er nødvendigt, som flåden vokser.

Rederiet forventer at kunne samle omkring 100 skibe og op mod 160 skibe, hvis ophugningen fortsat ikke tager fart.

Tankrater i råolie kredser om treårigt lavpunkt

Tankrederiet Euronav i rødt med 24 mio. dollars

Euronav tager stort tab på gammel supertanker

Forsiden lige nu

Nu svarer Skat på kritik i omdiskuteret retssag

En ny dom i Østre Landsret mod fem Clipper-ejede rederiselskaber gav Skat medhold i principiel sag om tonnageskat. "Forvaltningen af den gunstige skatteordning er uændret," forklarer Skat om sagerne over for ShippingWatch efter kritik af Skats fremgangsmåde.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere