ShippingWatch

JP Morgan er bekymret over nye VLCC-ordrer

Flere redere er begyndt at bestille nye VLCC-skibe i håbet om, at markedet står foran en optur de kommende år. Det er en bekymrende udvikling, påpeger den amerikanske bank JP Morgan.

Foto: Euronav

Den amerikanske bank JP Morgan er bekymret over, at flere redere igen er begyndt at bestille store tankskibe på et marked, der allerede er plaget af overkapacitet og usikkerhed om efterspørgslen.

Banken skriver, at der indtil videre i 2017 er blevet bestilt 18 nye VLCC-skibe. Det er flere end i hele 2016, og fortsætter ordrerne i samme tempo, vil det overgå 2015, hvor der blev bestilt rekordmange skibe.

Bestillingerne kommer på et tidspunkt, hvor spotraterne er steget markant med god efterspørgsel på ruterne fra Mellemøsten og Vestafrika til Fjernøsten. Samtidig tror mange redere på, at markedet er på vej mod en optur de kommende år.

"Vi ser fortsat en betydelig risiko i råolietank, da lave skibspriser kombineret med vedholdende positive forventninger til fremtiden blandt rederne generelt er en bekymrende kombination," skriver JP Morgans shippinganalytiker Noah R. Parquette.

"Argumentet om, at dårlig adgang til finansiering vil forhindre, at der bliver bestilt for mange skibe, holder efter vores mening ikke helt. Mens det er rigtigt nok, at der mangler kapital, og at banker generelt er mere tilbageholdende, så har ejerne selv generet rigeligt med kapital de seneste to år til at geninvestere i nybygninger," lyder det i et notat.

Det er blandt andet sydkoreanske Hyundai Merchant Marine, som har bestilt nye tankskibe i 2017. Det er sket med penge fra staten i Sydkorea. Rederiet har bestilt fem VLCC-skibe med option på yderligere fem hos værftet Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering.

Hyundai og Daewoo udløser redningsplan med 10 tankskibe

Tankraterne skal op før Torm går på børsen

IEA tror på større olieforbrug og længere sejlture

 

 

 

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere