ShippingWatch

John Fredriksens formue næsten halveret

Faldende oliepriser og de afledte effekter i rig- og olieservices selskaber har gjort indhug i shippingmastodonten John Fredriksens formue, som blandt andet er blevet til gennem dristige investeringer i Mellemøsten op gennem 70'erne og 80'erne.

Den norskfødte shippingmogul John Fredriksen, der blandt andet er storaktionær i tørlastrederiet Golden Ocean, rigselskabet Seadrill og tankrederiet Frontline, har mærket olieprisens fald i kraft af en svindende formue.

Således skriver Bloomberg på baggrund af aktiekurser, at John Fredriksens formue inden for de sidste 18 måneder er gået fra en værdi på 17 milliarder dollars til 10,6 milliarder dollars - et fald på cirka 40 procent.

Golden Ocean får børsadvarsel

Den store synder angives af Bloomberg til at være den lave oliepris, der blandt andet har fået olieselskaber til at skære drastisk i investeringerne i blandt andet efterforskning af nye olie. En tendens, der har ramt rigselskaber og underleverandører hårdt, herunder Fredriksens rigselskab, Seadrill, der derudover har store gældsposter, der skal refinansieres forude.

For Seadrill alene har det ført til at fald i aktiekursen på 93 procent siden 1. juni 2014 og Fredriksens ejerandel på 24 procent er nu 212 millioner dollars værd - det samme som han købte sig ind for i 2005, skriver Bloomberg.

Fredriksen har dog investeret i både gynger og karruseller og ejer en fjerdedel af Marine Harvest, der driver laksebrug. Marine Harvest-aktien har inden for den sidste uge nået den højeste kurs siden oktober 2003 på baggrund af efterspørgsel i Europa og Asien. Prisen for en laks på ti pund (4,5 kilo) oversteg i sidste måned prisen for en tønde råolie, skriver Bloomberg.

I slutningen af januar viste en rapport fra Nordea, at Seadrill vil komme til at mangle finansiering for mindst 2,5 milliarder dollars frem mod 2018.

Golden Ocean får børsadvarsel

Fredriksens tørlastgigant ud med voldsomt tab

End ikke 100 nye supertankere kan ryste Frontline

Forsiden lige nu

MAN Diesel & Turbo kalder IMO sin største frustration

Der er ingen grund til, at IMO først leverer et resultat på CO2 i 2023, lyder kritikken fra motorgiganten MAN Diesel & Turbo, der i et interview med ShippingWatch kalder FN's maritime organ sin største frustration lige nu.

J. Lauritzen mister vicechef for tørlast

J. Lauritzen mister sin næstkommanderende i Lauritzen Bulkers, Claus Stahl, der har sagt sit job op. Han skifter senere på året til en stor dansk tørlastmægler. Dermed er den daglige ledelse af Lauritzen Bulkers skåret fra tre til én person på et år.

Seneste Tank

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere