ShippingWatch

Bred opbakning til redning af Torm - her er planen

Det godt 125 år gamle danske tankrederi Torm er på vej til at blive reddet. På generalforsamlingen i morgen torsdag stemmer aktionærerne om den redningsplan, som kan føre rederiet videre. ShippingWatch kan præsentere detaljerne i det genopståede Torm her.

Med en markedsværdi på omkring 800 mio. USD og en flåde på i alt 76 skibe kan Torm genopstå som et verdens største produkttankrederier med egen tonnage, når generalforsamlingen på Radisson Blu i København i morgen torsdag formelt skal stemme om og godkende den plan om en restrukturering af selskabet, som fem store banker og et betydeligt antal långivere, i alt 40 fonde, har forhandlet om i flere år.

Efter hvad ShippingWatch erfarer, er der blandt långivere opnået enighed om det finansielle grundlag for det nye Torm, der får Oaktree Capital Management som kontrollerende aktionær, og den amerikanske kapitalfond leverer også det økonomiske fundament i form af aktiver med 31 nyere skibe, der bringer den samlede flåde op på i alt 76 skibe.

Aktiver for 1,6 mia. USD

For de fem store banker, tyske HSH Nordbank, Danske Bank, Nordea, Deutsche Bank og DBS Bank (Singapore) samt de fonde, som i dag er aktionærer, er prisen en nedskrivning af deres samlede tilgodehavende på omkring en halv mia. USD og en kraftig udvanding af deres aktieposter.

Torm på vej mod redningsplan

Det nye Torm vil med aftalen få genoprettet sin egenkapital, når gælden reduceres fra ca. 1,4 mia. USD i dag til ca. 850 mio. USD, mens selskabets samlede aktiver i kraft af de 31 skibe fra Oaktree, der også er de nyeste i flåden, vil udgøre omkring 1,6 mia. USD.

Den plan som aktionærerne i Torm skal tage stilling til torsdag er inddelt i tre faser, nedskrivning af gæld, konvertering af gæld samt Oaktrees indskydelse af skibe.

torm-gerd-cleaned_1073_640_s.jpg

For bankerne og de mange långivere i Torm har det været forhandlinger med ryggen mod muren, fordi alternativet til planen formentlig vil være en konkurs i Torm. Derfor må de fem store banker også tage skraldet, selv om de som modydelse for at nedskrive deres gæld med ca. en halv mia. USD modtager nogle tegningsrettigheder i form af aktier i det nye selskab.

Vild januar for Torm på børsen

HSH Nordbank, Danske Bank, Nordea, Deutsche Bank og DBS Bank sidder i dag på henholdsvis 14 pct., 11 pct., 11 pct., 6 pct. og 6 pct. af aktierne i Torm.

Stærkt tankmarked

Kort fortalt går Torm fra at være ekstrem gældstynget til at blive meget solvent og med en betydelig flåde, ligesom selskabet kan begynde at agere på almindelige markedsvilkår i form af f.eks. køb og salg af skibe og fornyelse af flåden. Med de 31 skibe fra Oaktree vil Torms flåde have en gennemsnitsalder på ca. ni år, hvilket ligger i den absolut øvre ende blandt en række produkttankselskaber. Til gengæld synes Torms operationelle platform, mens forhandlingerne om en restrukturering af selskabet har fundet sted, at have leveret tilfredsstillende resultater på driften.

Torm har udpeget generalforsamlingen i morgen torsdag den 26. marts som deadline for forhandlingerne, der også afsluttes på et tidspunkt, hvor markedet for produkttank og råolie er det bedste i mange år.

Torm-aktionær sælger ud

Torms ledelse vil over for ShippingWatch ikke kommentere oplysningerne om resultatet af de langvarige forhandlinger, men CEO Jacob Meldgaard gav i forbindelse med 2014-regnskabet offentliggjort i begyndelsen af marts udtryk for optimisme med henblik på en endelig aftale:

"Vi er ikke langt fra hinanden, men vi skal helt i mål. Med over 40 forskellige ejere af vores gæld er det en kompliceret proces, men vi ønsker jo at skabe en fremtidig platform, hvor alle disse gældsholdere nedskriver deres gæld og dermed deres tilgodehavender i forhold til markedsvurderingen af vores skibe. Det synes jeg er rimeligt nok at bede om. Långiverne skal se for sig, at det bedste for dem er at afgive håbet om at få dækket den del af deres tilgodehavender, der ligger over markedsværdien af skibene og der igennem nedskrive deres tilgodehavender:"

"Dernæst handler det om, hvor stor en del af långivernes gæld, der skal konverteres til egenkapital. Det vil nedbringe Torms samlede gæld væsentligt, så der er en reel egenkapital i virksomheden," sagde Jacob Meldgaard.

Ny bestyrelse

Først efter sommerferien forventes den administrative proces i forbindelse med aftalen at være afsluttet, hvilket også betyder, at Torm givetvis skal vælge ny bestyrelse og formand. En post, der siden januar 2013 har været varetaget af Flemming Ipsen.

Torm kom i vanskeligheder under finanskrisen efter flere års massiv flådeudvidelse og efter, at den tidligere græske hovedaktionær Gabriel Panayotides havde trukket store udbytter ud af det danske tankrederi.

Torms aldrende tankflåde tæt på at matche nye øko-skibe

Torm synes få uger fra overlevelse

Banker tager nedskrivning i Torm på en halv mia USD

Oaktree bag ny amerikansk VLCC-kæmpe

Torm-formand fandt sin egen bestyrelse

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere