Torms aldrende tankflåde tæt på at matche nye øko-skibe
Torms aldrende flåde med en gennemsnitsalder på omkring ti år synes fortsat i stand til at matche rederier i det mellemstore segment i produkttank, MR, der har væsentligt mere brændstofeffektive og nybyggede øko-skibe i deres flåder, som især er bestilt i slutningen af den internationale finanskrise, hvor værftpriserne var i bund.
En gennemgang af udvalgte rederier, der har offentliggjort TCE-tal for 2014 af den gennemsnitlige indtjening, viser, at indtjeningen per dag for rederierne Torm, Scorpio Tankers, Ardmore, Frontline 2012 og Norden alle har bevæget sig inden for et interval på ca. 14.500 USD til godt 16.600 USD om dagen inden for MR, Medium Range.
Det John Fredriksen-kontrollerede tankrederi Frontline 2012, hvis største segment er råolie, leverede det bedste resultat af alle i 2014 med et samlet TCE (Time Charter Equivalent), inklusiv spot, timecharter og afdækning, fra tidligere perioder på 16.600 USD om dagen i MR, mens Torm leverede et resultat på 14.697 USD i sit største segment.
Analysehus: Har Scorpio glippet årets opsving i produkttank?
Tilsvarende leverede amerikanske Scorpio Tankers, der er i færd med at opbygge verdens største økoflåde i produkttank, et TCE-resultat sidste år på 15.297 USD, mens Nordens produkttankskibe i MR-segmentet havde en gennemsnitlig indtjening på 15.180 USD.
Det irsk-baserede Ardmore, der i lighed med Scorpio Tankers er børsnoteret i New York, opnåede i 2014 en TCE på 15.913 USD for sin økoflåde, mens selskabets opgraderede (retrofit) MR-skibe i gennemsnit tjente 14.793 USD om dagen.
Selv om tallene for TCE er et øjebliksbillede og kan variere i perioder afhængig af bl.a. skibenes positioner, har Torms operationelle platform under det stærkt gældsplagede rederis overlevelseskamp af forhandlinger med långiverne de sidste fire år, tidligere vist, at rederiet foreløbig har været i stand til at matche de nye økoflåder, der i 2015 for alvor skal til at eksekvere på baggrund af de massive milliardinvesteringer i nybygninger de seneste år.
Torm slår konkurrenterne på indtjeningen
For de store produkttankskibe ramte Torm ikke "skiven" i samme grad som Scorpio Tankers og Teekay Tankers for LR2, Long Range Two, der i 2014 havde et TCE på henholdsvis 18.621 USD og 17.842 USD, mens Torms LR2-skibe tjente 15.413 USD om dagen. Til gengæld tjente Torm 17.556 USD på rederiets LR1-skibe, mens Scorpio tjente 16.857 USD om dagen.
For hele produkttankmarkedet sluttede 2014 stærkt, mens første halvdel af året var svagere end ventet.
Gevinsten på nye økoskibe undergraves af olieprisfald
Mens det synes hævet over enhver tvivl, at de nye økoskibe kan levere et større afkast til deres ejere i kraft af lavere brændstofforbrug, er det fortsat et åbent spørgsmål, hvor meget mere økoskibe reelt kan tjene i forhold til f.eks. retrofittet traditionel tonnage.
Med en masse nybygninger på vej i produkttank kan indeværende år besvare nogle af de spørgsmål, som shippingbranchen i flere år har diskuteret.
Mange i shippingbranchen afventer mere statistik over en længere periode for at se, hvor stor forskellen egentlig er, fordi en lang række forskellige faktorer spiller ind, når først et skib kommer ud at sejle. Inden for produkttank ligger mange skibe i havn en stor del af tiden, hvilket betyder, at økoskibe en stor del af tiden formentlig kan få svært ved at leve op til løfter om flere tusinde dollar i brændstofbesparelser i gennemsnit om dagen.
Gevinsten på økoskibe
Samtidig har det markante olieprisfald siden oktober sidste år reduceret gevinsten ved økoskibe.
"Hvis man anslår en besparelse på f.eks. 5-7 ton fuel om dagen for en MR på et tidspunkt, hvor bunkerprisen var 600 USD per ton, var den forventede besparelse mellem 3.000-4.000 USD om dagen. Men efter at olieprisen er noget nær halveret, vil øko-besparelsen også blive halveret," sagde Frode Mørkedal, Equity Research i det Oslo-baserede analysehus RS Platou Markets for nylig til ShippingWatch.
Frode Mørkedal vurderer dog trods den eroderede økonomiske gevinst på brændstofbesparelserne, at nybygningerne har bedre udsigter end ældre skibe.
"Charterer foretrækker nyere tonnage, der vil blive beskæftiget først. Og hvis skibene blev købt til attraktive nybygningspriser, vil de samtidig have relativt lavere break-even omkostninger."
Torm fik driftsoverskud på 77 mio USD
Torm synes få uger fra overlevelse
Frasalg sikrede indtjeningen i Scorpio Tankers
Produkttank-rater flyvende på Atlanten
Relaterede artikler:
Torm synes få uger fra overlevelse
For abonnenter
Frasalg sikrede indtjeningen i Scorpio Tankers
For abonnenter