En del af Watch Medier

ShippingWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
05.03.2015kl. 11.56

Torms aldrende tankflåde tæt på at matche nye øko-skibe

2014 har ikke leveret svaret på, hvor meget de nye økoskibe i produkttank er bedre end ældre og opgraderede skibe. Torms flåde med en gennemsnitsalder i den øvre ende af skalaen matcher i stor udstrækning langt nyere flåder.
af OLE ANDERSEN

Torms aldrende flåde med en gennemsnitsalder på omkring ti år synes fortsat i stand til at matche rederier i det mellemstore segment i produkttank, MR, der har væsentligt mere brændstofeffektive og nybyggede øko-skibe i deres flåder, som især er bestilt i slutningen af den internationale finanskrise, hvor værftpriserne var i bund.

En gennemgang af udvalgte rederier, der har offentliggjort TCE-tal for 2014 af den gennemsnitlige indtjening, viser, at indtjeningen per dag for rederierne Torm, Scorpio Tankers, Ardmore, Frontline 2012 og Norden alle har bevæget sig inden for et interval på ca. 14.500 USD til godt 16.600 USD om dagen inden for MR, Medium Range.

Det John Fredriksen-kontrollerede tankrederi Frontline 2012, hvis største segment er råolie, leverede det bedste resultat af alle i 2014 med et samlet TCE (Time Charter  Equivalent), inklusiv spot, timecharter og afdækning, fra tidligere perioder på 16.600 USD om dagen i MR, mens Torm leverede et resultat på 14.697 USD i sit største segment.

Analysehus: Har Scorpio glippet årets opsving i produkttank?  

Tilsvarende leverede amerikanske Scorpio Tankers, der er i færd med at opbygge verdens største økoflåde i produkttank, et TCE-resultat sidste år på 15.297 USD, mens Nordens produkttankskibe i MR-segmentet havde en gennemsnitlig indtjening på 15.180 USD.

Det irsk-baserede Ardmore, der i lighed med Scorpio Tankers er børsnoteret i New York, opnåede i 2014 en TCE på 15.913 USD for sin økoflåde, mens selskabets opgraderede (retrofit) MR-skibe i gennemsnit tjente 14.793 USD om dagen.

 

Selv om tallene for TCE er et øjebliksbillede og kan variere i perioder afhængig af bl.a. skibenes positioner, har Torms operationelle platform under det stærkt gældsplagede rederis overlevelseskamp af forhandlinger med långiverne de sidste fire år, tidligere vist, at rederiet foreløbig har været i stand til at matche de nye økoflåder, der i 2015 for alvor skal til at eksekvere på baggrund af de massive milliardinvesteringer i nybygninger de seneste år.

Torm slår konkurrenterne på indtjeningen 

For de store produkttankskibe ramte Torm ikke "skiven" i samme grad som Scorpio Tankers og Teekay Tankers for LR2, Long Range Two, der i 2014 havde et TCE på henholdsvis 18.621 USD og 17.842 USD, mens Torms LR2-skibe tjente 15.413 USD om dagen. Til gengæld tjente Torm 17.556 USD på rederiets LR1-skibe, mens Scorpio tjente 16.857 USD om dagen.

For hele produkttankmarkedet sluttede 2014 stærkt, mens første halvdel af året var svagere end ventet.

Gevinsten på nye økoskibe undergraves af olieprisfald

Mens det synes hævet over enhver tvivl, at de nye økoskibe kan levere et større afkast til deres ejere i kraft af lavere brændstofforbrug, er det fortsat et åbent spørgsmål, hvor meget mere økoskibe reelt kan tjene i forhold til f.eks. retrofittet traditionel tonnage.

Med en masse nybygninger på vej i produkttank kan indeværende år besvare nogle af de spørgsmål, som shippingbranchen i flere år har diskuteret. 

Mange i shippingbranchen afventer mere statistik over en længere periode for at se, hvor stor forskellen egentlig er, fordi en lang række forskellige faktorer spiller ind, når først et skib kommer ud at sejle. Inden for produkttank ligger mange skibe i havn en stor del af tiden, hvilket betyder, at økoskibe en stor del af tiden formentlig kan få svært ved at leve op til løfter om flere tusinde dollar i brændstofbesparelser i gennemsnit om dagen.

Gevinsten på økoskibe

Samtidig har det markante olieprisfald siden oktober sidste år reduceret gevinsten ved økoskibe. 

"Hvis man anslår en besparelse på f.eks. 5-7 ton fuel om dagen for en MR på et tidspunkt, hvor bunkerprisen var 600 USD per ton, var den forventede besparelse mellem 3.000-4.000 USD om dagen. Men efter at olieprisen er noget nær halveret, vil øko-besparelsen også blive halveret," sagde  Frode Mørkedal, Equity Research i det Oslo-baserede analysehus RS Platou Markets for nylig til ShippingWatch.

Frode Mørkedal vurderer dog trods den eroderede økonomiske gevinst på brændstofbesparelserne, at nybygningerne har bedre udsigter end ældre skibe.

"Charterer foretrækker nyere tonnage, der vil blive beskæftiget først. Og hvis skibene blev købt til attraktive nybygningspriser, vil de samtidig have relativt lavere break-even omkostninger."

Torm fik driftsoverskud på 77 mio USD 

Torm synes få uger fra overlevelse 

Frasalg sikrede indtjeningen i Scorpio Tankers 

Produkttank-rater flyvende på Atlanten 

Teekay Tankers: De bedste spotrater i seks år 

Scorpio Tankers i åben strid med analysehus  

Relaterede artikler:

  • Torm fik driftsoverskud på 77 mio USD

  • Torm synes få uger fra overlevelse

    For abonnenter

  • Frasalg sikrede indtjeningen i Scorpio Tankers

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Wärtsiläs økonomiske tab efter Rusland-exit har kunnet mærkes i alle kroge af forretningen, siger chef for marine systemer Tamara de Gruyter. | Foto: Wärtsilä
Leverandører

Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter sin afsked med Rusland

Den finske leverandører Wärtsilä aflyste et hav af projekter i kølvandet på krigen i Ukraine. Selskabet efterlod forretning for et beløb, der svarer til næsten 1,8 mia. kr.
  • Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland
  • Rederier kan spare tonsvis af brændstof: "Der ligger et kæmpe uforløst potentiale"

For abonnenter

Anders Holch-Povlsen er storaktionær i webshoppen Asos, som har indgået et stort samarbejde om transport med Maersk. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Logistik

Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand

For abonnenter

Logistik

Speditør slår kløerne i den allersidste jumbojet fra Boeing

Foto: PR Dof Group
Offshore

Dofs bestyrelse vil have aktionærer til at hastegodkende redningsplan

For abonnenter

Foto: Ritzau Scanpix/Andrew Biraj
Miljø & Politik

Rederier fik ophugget 292 skibe på strande i Sydøstasien sidste år

For abonnenter

Foto: Stine Bidstrup/ERH
Container

Lav amerikansk købelyst truer containerfragten over Stillehavet

For abonnenter

Læs også

Foto: Hamburg Süd
Container

Kunder reagerer på Maersks farvel til Hamburg Süd: "Piller ved arvesølvet"

Maersks beslutning om at omdøbe rederiet Hamburg Süd og andre datterselskaber for at lægge dem ind under Maersk-brandet skaber stærke reaktioner hos nogle kunder og undren hos andre.

For abonnenter

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

Hapag-Lloyd og ONE bekræfter, at festen sluttede brat i slutningen af 2022. Analysedirektør mener, at mange rederier er blevet taget på sengen.

For abonnenter

Foto: Mikhail Klimentyev/AFP/Ritzau Scanpix
Offshore

Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet

Ny embargo og pres på oliepriserne skal stække den russiske krigsøkonomi yderligere. Minister advarer imod, at Europa mister »strategisk aktiv«, hvis sanktionerne går for vidt.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter sin afsked med Rusland – 12.00
  • Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand – 11.44
  • Lav amerikansk købelyst truer containerfragten over Stillehavet – 11.17
  • Rederier fik ophugget 292 skibe på strande i Sydøstasien sidste år – 10.39
  • Speditør slår kløerne i den allersidste jumbojet fra Boeing – 09.53
  • Dofs bestyrelse vil have aktionærer til at hastegodkende redningsplan – 08.55
  • Oliepriserne i beskeden stigning med aftagende inflation – 08.28
  • Rederierne flytter tonnage væk fra svækket Kina til især to andre ruter – 07.43
  • Boreselskab får kontrakt på 392 mio. dollar til rig – 07.35
  • Kunder reagerer på Maersks farvel til Hamburg Süd: "Piller ved arvesølvet" – 06.59
  • EU vil skyde 170 mia. euro efter grønne teknologier – 31. jan.
  • Ny rekord: Olieselskab tjente trecifret milliardbeløb i 2022 – 31. jan.
  • Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel – 31. jan.
  • Wilson forventer stærkere år trods flere skibe og udgifter – 31. jan.
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår – 31. jan.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Fleet Manager

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Fleet Manager

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge