ShippingWatch

Skrotning af tankskibe rammer højeste niveau i mere end tre år

Tankrederne skrottede skibe for næsten to mio. dwt i september, hvor der især blev sendt VLCC'ere til ophugning. Det er det højeste niveau i 39 måneder, skriver Bimco.

Foto: Henry Nicholls/Reuters/Ritzau Scanpix

Skrotningen af tankskibe ramte det højeste niveau i 39 måneder i september, eller i mere end tre år.

1,9 mio. dødvægtston (dwt) kapacitet er fjernet fra olietankmarkedet i september, hvilket er det højeste niveau i 39 måneder.

Det skriver shippinganalysehuset Bimco i et notat ifølge Bloomberg News.

15 råolietankere og tre olieprodukttankskibe er blevet ophugget i september, og Bimco venter, at oktober også kan vise et stort antal ophuggede olietankskibe.

"Det stigende antal VLCC’er, der er blevet ophugget, er den vigtigste drivkraft bag dette 39-måneders toppunkt," siger Bimcos shippinganalysechef Peter Sand, der fortsætter:

"Og ud over de fire 25-årige VLCC'er, så fik vi i september fjernet en Suezmax og fire Aframaxer fra handelsflåden, hvilket har forbedret den tiltrængte afbalancering af udbud og efterspørgsel på markedet."

Skrotningen af produkttankskibe har allerede tangeret 2019 og 2020 

Elendigt tankmarked sender VLCC-raterne i minus: "Ikke bæredygtigt" 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs