ShippingWatch

Hafnia hæver lønnen for at nå mål om flere kvinder i organisationen

To ud af fem ansatte i Hafnias organisation skal være kvinder inden for tre år. For at fastholde og rekruttere kvinder har rederiet i nogle tilfælde hævet lønnen blandt kvinder, fortæller Hafnia-chef i et interview med ShippingWatch.

Hos Hafnia har man haft nogle sager, hvor en kvindelig medarbejder har tjent mindre end en sammenlignelig mandlig medarbejder. Det er løst ved at hæve lønnen for kvinden, forklarer Mia Krogslund Jørgensen, chef for people, culture & strategy hos Hafnia. | Foto: Hafnia

Produkttankrederiet Hafnia er et blandt 23 rederier, der har underskrevet charteret om flere kvinder i shipping. I den forbindelse satte selskabet et mål om at 40 pct. af organisationen skal være kvinder inden 2024.

I virkeligheden burde målet være 50 pct., men det vil ikke være realistisk at nå, da Hafnia er for langt fra i dag, lyder det fra Mia Krogslund Jørgensen, der er chef for people, culture & strategy hos Hafnia.

For os handler det ikke kun om mål, men det vi gør for at understøtte problemstillingen.

Mia Krogslund Jørgensen, chef for people, culture & strategy hos Hafnia

"Det er vigtigt, at man er realistisk og ikke sætter hverken uambitiøse eller overambitiøse mål. Men endnu vigtigere er, hvad man som organisation gør. For os handler det ikke kun om mål, men det vi gør for at understøtte problemstillingen," siger Mia Krogslund Jørgensen i et interview med ShippingWatch.

Hos Hafnia består organisationen på nuværende tidspunkt af 34 pct. kvinder, oplyser Mia Krogslund Jørgensen, som er fordelt på både generelt og på ledelsesniveau.

Lønstigninger til kvinder

For at kunne bevare og rekruttere flere kvinder til organisationen, handler det ifølge Mia Krogslund Jørgensen bl.a. om, at man forsøger at udjævne den skævvridning, der kan være i lønnen blandt mænd og kvinder. Det er nogle af de værktøjer, som Danske Rederier også har fremlagt.

"Vi gør meget ud af at kigge på lønnen, og om der er forskel i forhold til, om en kvindelig medarbejder bliver betalt mindre end en sammenlignelig mandlig kollega. Der har vi haft nogle sager, hvor vi har reguleret den forskel ved at sætte kvindens løn op," siger hun.

Fokus på lønnen er også med til at opbygge en kultur, der ifølge Mia Krogslund Jørgensen skal være fleksibel og forstående for alles ambitioner og behov. De gode historier skal frem i lyset, lyder det.

"Vi er nødt til at italesætte, hvis der er nogle kvinder, der har behov eller ambitioner, så de kvinder, vi har, vokser i organisationen, og vi kan sikre, at vi kan beholde dem. Jeg selv blev forfremmet, mens jeg var på barsel og fik samtidig en ordning om at gå ned i tid, mens jeg har små børn. De historier skal være med til skabe kulturen," siger hun.

Man kan nå til et punkt, hvor folk kan blive trætte af at tale om kvinder i shipping

Mia Krogslund Jørgensen

For ikke at udmatte medarbejderne skal man arbejde på at finde en hårfin balance, for det hjælper ikke på rekruttering af flere kvinder, at man kun taler om det, lyder det fra Mia Krogslund Jørgensen.

"Man kan nå til et punkt, hvor folk kan blive trætte af at tale om kvinder i shipping, fordi vi har haft så meget fokus på det. Vi er nået til et punkt, hvor vi skal balancere det. Man skal passe på ikke at italesætte det for meget, men at man også gør noget," siger hun.

Generel problemstilling

En af måderne, som Hafnia bruger for at fremme kvinder i organisationen, er oprettelsen af innovationsprojektet "Women in maritime lab". Her er der samlet en række forskellige aktører fra branchen med formålet at brainstorme initiativer, der kan tiltrække flere kvinder ikke blot til Hafnia, men til hele industrien.

"Kvinder i shipping er en problemstilling for hele branchen, og ved at fjerne fokus internt og tænke ud af boksen, hvordan vi generelt finder flere kvindelige talenter, vinder vi alle i sidste ende, for det er samme bunke kvinder vi skal dele," siger Mia Krogslund Jørgensen og tilføjer:

"På den måde har vi kombineret vores ønske om i højere grad at arbejde med innovation sammen med en generel problemstilling."

Projektet har også vist sig at have følgevirkninger og tiltrukket kunder, der har kunnet se en mening med netop det initiativ, forklarer Mia Krogslund Jørgensen.

Flere rederier har endnu ikke mål for at øge andelen af kvinder i shipping

Danske Rederier må udskyde mål om flere kvinder i shipping et år 

Mere fra ShippingWatch

Singapore er på vej med et center for dekarbonisering

Havnemyndigheden i Singapore støtter et forslag om at etablere et center for dekarbonisering. Centeret skal skabe rammerne, hvor aktører kan koordinere og implementere løsninger, der kan være med til at reducere shippings CO2-udledning.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs