ShippingWatch

Rederi har undersøgt muligheden for at give vacciner til egne søfolk

ET ÅR MED CORONA: Da krisen for besætningsskift var på sit højeste havde over halvdelen af rederiet Dorians søfolk været ombord længere, end kontrakterne tillod. Topchef John Hadjipateras krydser fingre for, at søfolk rykker frem i vaccinekøen og har undersøgt muligheden for selv at skaffe vacciner til de ansatte.

Foto: PR / Dorian LPG/NYSE Euronext

Et år efter at coronaudbruddet udviklede sig til en verdensomspændende pandemi kæmper både rederier og søfolk stadig med konsekvenserne, hvor særligt skift af besætningen er blevet en krævende øvelse.

Den globale virus har undervejs gjort det tæt på umuligt for søfolk at komme af skibene, og de er derfor strandet ombord meget længere, end deres kontrakter ellers tillod.

Løsningerne er blevet opfundet hen ad vejen, mens rederne har forsøgt at råbe politikerne og myndigheder op. De fælles regler og retningslinjer udebliver dpg fortsat, og sidste ende bliver vaccinationer derfor løsningen, mener topchefen i et af verdens største gas-rederier John Hadjipateras.

Flere steder verden over er vaccineudrulningen i fuld gang, men kun i Singapore er søfolk indtil videre blevet prioriteret i vaccinekøen, fortæller topchefen for LPG-rederiet Dorian.

Vores bemanings-agenter har allerede bestilit vacciner, men vacciner er lang tid om at finde vej til hænderne på private aktører .

John Hadjipateras, CEO, Dorian LPG

For at sikre sine søfolk har Dorian derfor også selv forsøgt at undersøge, om de som selskab kunne skaffe vacciner til sine medarbejdere til søs. Det er sket gennem et samarbejde med et selskab i Fillipinerne.

"Vores bemanings-agenter har allerede bestilit vacciner, men vacciner er lang tid om at finde vej til hænderne på private aktører – især i Filippinerne," siger John Hadjipateras, der samtidig udtrykker forståelse for proceduren.

Det betyder, at de indtil nu må vente på besked fra nationale services i de respektive lande eller fra staterne i USA.

Også Maersks topchef Søren Skou addresserede i forbindelse med årsregnskabet udfordringen og det faktum, at rederiet skal have vaccineret 12.000 søfolk, der kommer fra forskellige lande med forskellige forudsætninger for at skaffe vacciner i det ønskede tempo.

Hver anden sømand for længe ombord

Hos Dorian toppede krisen i maj, hvor over halvdelen af rederiets søfolk havde været ombord på skibene i længere tid, end deres kontrakter tillod. Henover sommeren faldt det til hver tiende, og i dag er tallet endnu lavere og befinder sig på et niveau, som John Hadjipateras kalder normalt.

Når han ser tilbage på året er besætnings-krisen den mest vanskelige og presserende, som rederiet har skullet håndtere. Og selvom det går bedre i dag, er problemet langt fra løst.

Så snart et land letter på kravene, er der måske et andet, der strammer dem betydeligt, som vi senest har set i Sydkorea

John Hadjipateras, CEO, Dorian LPG

"Besætningsskift går lidt lettere nu, men der opstår stadig udfordringer. Så snart et land letter på kravene, er der måske et andet, der strammer dem betydeligt, som vi senest har set i Sydkorea. Så vores afdeling for besætningen skal bruge meget mere tid på at tilpasse sig nye krav, efterhånden som de opstår," siger han.

Udover den ekstra tid er det bekosteligt, når der skal bruges ekstra penge på hotelophold for at overholde karantæneregler, og når de skal dække omkostningerne for, at skibenes chartere foretager et ekstra havnekald blot for at skifte besætning.

Mere gratis internet til søfolk

De mange udfordringerne har over året fået hele industrien til at sende adskillige opfordringer til myndigheder og beslutningstagere. De ønsker sig fælles regler og mere sikkerhed for de mange søfolk.

"Industrien har haft et problem. Det har været meget bisart, sådan som myndigheder verden over ikke anerkendte søfolk som essentielle, og efter de så blev anerkendt som det, at de så ikke er blevet prioriteret til vacciner," siger John Hadjipateras.

Som det seneste er en række industriaktører, herunder Dorian, gået sammen om at underskrive en fælles opfordring under navnet neptun-deklarationen. Selvom flere tidligere forsøg ikke har kastet det store af sig, er det nødvendigt at holde fast, understreger John Hadjipateres.

"Jeg tror på, at det hjælper at skabe larm på den her måde, men i sidste ende handler det om en indsats på tværs af industrien, hvor aktører er blevet bragt sammen, og det har deklarationen gjort med repræsentation af både EU-kommisionen, ITF, ICS og IMO såvel som store charterer og skibsejere i et arbejde, der pågår. Det er ikke kun et dokument, det er en levende gruppe," siger han.

Han lægger sig på linje med Synergy Marine Groups CEO Rajesh Unni, der tidligere har sat ord på arbejdet.

"Det er måske ikke nok, men vi er nødt til at blive ved med at presse på med vores sag," sagde han i februar til ShippingWatch.

Indtil vaccinerne ruller, har Dorian forsøgt at forsøde tilværelsen for søfolkene ombord.

"Vi har hævet det gratis internet til fem timer om dagen, og de har fået adgang til rådgivning og fitness programmer samt privat sundhedsforsikring for både søfolkene og deres familier, og i slutningen af sidste år gav vi alle søfolk en ekstra bonus," siger John Hadjipateras.

Corona-dagbog fra Connecticut: Dorian-chef kan ikke se ét menneske fra sit vindue 

Dorian vil købe aktier tilbage for 100 millioner dollar 

Mere fra ShippingWatch

ECSA kræver flere tiltag til bekæmpelse af pirater i Guineabugten

Den danske fregat Esbern Snares ildkamp mod formodede pirater i Guineabugten kalder på yderligere fokus på sikkerheden i området, mener ECSA. Ifølge den danske forsvarsminister, Trine Bramsen, kom det som en overraskelse, at formodede pirater ville gå til angreb på krigsskibet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs