ShippingWatch

Tankmarkedet befinder sig i "en helt abnorm tid"

VLCC-raterne bliver ved med at skyde i vejret, og spørgsmålet, som alle stiller sig selv, er, hvor længe den udvikling varer ved. Nu smitter raterne af på produkttank, hvor LR2-skibe er begyndt at sejle med råolie, fortæller analytikere.

Scorpio Tankers topchef Robert Bugbee beskriver dagens tankmarked som en "helt aborm tid". | Foto: Chris Prevolos/Marine Money

NEW YORK

Hvor længe kan de himmelhøje tankrater holde pusten?

Det spørgsmål blev stillet gentagne gange på Capital Links årlige konference New York Maritime Forum.

"For fire uger siden sagde folk til mig, at nu kan priserne ikke ryge højere op. For to uger siden sagde de det igen, og i dag har jeg fire gange fået at vide, at mine rater er for høje," siger Robert Bugbee, der står i spidsen for Scorpio Tankers.

For fire uger siden sagde folk til mig, at nu kan priserne ikke ryge højere op. For to uger siden sagde de det igen, og i dag har jeg fire gange fået at vide, at mine rater er for høje

Robert Bugbee, topchef i Scorpio Tankers

Han deltog i en paneldebat med repræsentanter fra produkttankrederier, og alle var enige om én ting: Dagens tankmarked er ekstraordinært.

"Vi er i den grad i en helt abnorm tid," siger Robert Bugbee.

VLCC-raterne kravlede tidligere på ugen op over 300.000 dollar om dagen, og selvom de siden er faldet en smule, har raterne ikke været så høje siden vinteren 2004 ifølge en analyse fra Poten & Partners.

VLCC-rater smitter af på mindre produkttankere

De skyhøje VLCC-rater smitter også af på de mindre produkttankere. Det er der ifølge analytiker Randy Giveans fra investeringsbanken Jefferies tre årsager til.

"Der er altid en kaskadeeffekt. Råolierederierne rykker først, så kommer de store tankere og derefter de mindre produkttankere," siger analytikeren til ShippingWatch og fortsætter:

"Det skyldes for det første, at når du ser en stigning hos råolieselskaberne, skaber det input til raffinaderierne. Efter et par uger vil du se en stigning hos produkttankerne, for de transporterer raffinaderiernes output."

Den anden årsag til, at de gode tider hos råolierederierne smitter af på produkttankerne, er ifølge Randy Giveans, at flere LR2-skibe skifter fra at sejle forarbejdet olie til råolie på grund af de høje rater.

"Og det skaber et lavere udbud på produkttankmarkedet og presser priserne op."

Den tredje faktor, der spiller ind, er, at når et nyt VLCC-skib i dag skal ud på sin jomfrurejse, sejler skibet direkte hen og får lastet råolie på grund af de høje rater.

"Da de tidligere på året kun tjente 10.000 dollar om dagen, sejlede de først en tur med forarbejdet olie, inden de begyndte at laste råolie," siger Randy Giveans og fortsætter: 

"Men det var, da raterne var dårlige for råolietankerne. Nu er raterne gode, så de vil ikke spilde tid på at sejle en tur med forarbejdet olie, så de tager direkte hen og laster råolie. Det er også med til at hjælpe produkttankerne."

Arkivfoto. | Foto: Jonathan Bachman/Reuters/Ritzau Scanpix
Arkivfoto. | Foto: Jonathan Bachman/Reuters/Ritzau Scanpix

Ifølge analytikeren er der ingen tvivl om, at både råolie- og produkttankrederierne i øjeblikket står i et helt fantastisk marked med exceptionelt høje priser. Randy Giveans peger på en række faktorer, der har skabt de gode forhold.

På udbudssiden har de amerikanske sanktioner mod en række kinesiske tankere været med til at hæve raterne, og det samme har sortlistningen af skibe, som har sejlet til Venezuela.

"Derudover er mange fartøjer i dok for at få installeret en scrubber. For et par måneder siden tog det i gennemsnit 25-30 dage, men nu tager det ofte 45-50 dage, fordi der har været nogle forsinkelser. Det betyder også, at der er færre tankere på markedet," siger Randy Giveans.

Analytikeren peger også på, der er en øget efterspørgsel på grund af en øget eksport af råolie, og det skaber både forretning hos råolie- og produkttankrederierne.

Opbremsning i første kvartal i 2020

Flere – inklusiv Randy Giveans – havde forudset, at fjerde kvartal i 2019 ville blive godt for tankrederierne på grund af IMO 2020.

"Men ingen havde troet, at det ville blive godt," siger han.

Spørgsmålet, som alle stiller, er dog, hvorvidt de gode tider varer ved.

"Alle spørger mig, hvad jeg tror, at raterne bliver næste år. Sandheden er, at ingen ved det," siger Amit Mehrotra, Deutsche Banks shippinganalytiker, under en paneldebat til konferencen i New York.

Alle spørger mig, hvad jeg tror, at raterne bliver næste år. Sandheden er, at ingen ved det

Amit Mehrotra, Deutsche Banks shippinganalytiker

Randy Giveans er enig i, at det er umuligt at spå om fremtidens rater. Han tør dog godt komme med et bud på, hvor tankermarkedet generelt bevæger sig hen, når vi kigger ind i 2020.

"Vi tror, at dette års fjerde kvartal vil være utrolig stærkt, og så tror vi, at der vil komme en smule opbremsning i første kvartal i 2020," siger analytikeren.

Årsagen til opbremsningen er, at efterspørgslen vil falde en smule, og derudover vil udbuddet af tankere stige, da de fleste nye skibe kommer i første kvartal, lyder det.

"Så vi tror, der kommer en opbremsning. Men altså, hvert kvartal i 2020 vil være stærkere end det samme kvartal året før. Så første kvartal i 2020 vil være bedre end første kvartal i 2019, og det gælder resten af året," siger Randy Giveans og fortsætter:

"Så på den måde fortsætter de gode takter. Vi vil ikke se de her latterligt høje niveauer de næste seks måneder, men vi tror på stærkere gode tider og stærkere dårlige tider i de næste 18 måneder."

Mæglerhus spår store udbytter i tank – særligt ét rederi stikker ud

VLCC-rater rammer 300.000 dollar 

Mere fra ShippingWatch

Noreco skifter CEO: "Vi har underpræsteret væsentligt"

Det norske olieselskab har hverken leveret tilfredsstillende i forhold til sin omstillingsstrategi eller investorerne, lyder det fra bestyrelsesformand Riulf Rustad. Det sker i forbindelse med, at selskabets topchef, David B. Cook, mandag er trådt tilbage.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs