En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
25.06.2019kl. 11.35

Tidligere Maersk-topchef er storinvestor i Carsten Mortensens nye fond

Der gemmer sig både fremtrædende erhvervspersoner og et overraskende navn på en familievirksomhed blandt de 17 investorer, der allerede har lagt penge i Carsten Mortensens nye investeringsfond. Tidligere Maersk-topchef er blandt de største. Se de andre her.
Foto: Jens Dresling/Polfoto/Ritzau Scanpix
af TOMAS KRISTIANSEN

Det er lykkedes for den tidligere Norden- og BW Group-topchef Carsten Mortensen at få flere prominente navne med i den investorkreds, som samlet set allerede har placeret 41 mio. dollars i investeringsfonden Dee4 Capital.

En oversigt over de største investorer i fonden viser således, at bl.a. den tidligere Maersk-topchef Nils Smedegaard Andersen har en ejerandel på mellem fem og ti pct. Investeringen er sket via selskabet Teix Partners, der er et anpartselskab med adresse på Rungsted Kyst, som han står som ejer af sammen med sin kone Kirsten Smedegaard Andersen.

Nils Smedegaard Andersen var adm. direktør i A.P. Møller-Maersk fra 2007 til 2016, hvor han blev afløst af rederiets nuværende topchef Søren Skou.

Det var i går, at det kom frem, at København bliver hjemsted for endnu en investeringsfond, der alene er dedikeret til shipping, og at den første aftale om tre japansk-byggede tankskibe allerede er på plads.

Carsten Mortensen kommer til at stå i spidsen for Dee4 Capital, som i høj grad kommer til at trække på hans netværk og erfaringer med investeringer fra tiden i BW Group.

Familievirksomhed er med

Indtil videre er der 17 investorer, som har skudt de første 41 mio. dollars i fonden, der dog ventes at have en samlet kapital inden årets udgang på 100 mio. dollars. Gearingen vil være på 50 pct., så de 100 mio. dollars altså kommer til at materialisere sig i investeringer i skibe for 200 mio. dollars hen ad vejen.

Der er tale om en bred vifte af erfarne shippingfolk, institutionelle investorer, private-equity selskaber og repræsentanter for familier, der har placeret penge i selskabet. 15 af dem er danske. Forventningen er dog, at der vil blive mere balance mellem de danske og udenlandske investorer fremover.

Blandt de familiedominerede selskaber, som også har investeret i projektet, men ellers ikke forbindes med shipping, er ejerfamilien bag Ecco Sko, Kasprzak, via Ecco Holding, som er oppe på en ejerandel på mellem ti og 15 pct.

Herudover har LF Investment, altså ejerselskabet bag bl.a. J. Lauritzen erhvervet en post ligeledes på mellem 10 og 15 pct. Og endelig sidder det Singapore-registrerede Global Shipping Holding med en andel på mellem ti og 15 pct.

To partnere står bag projektet

Udover Carsten Mortensen, som har arbejdet på projektet de seneste fire-fem måneder, er det den tidligere Barclays Natural Resource Investments profil Freddie Lee, der er med som ophavsmand.

Han var bl.a. aktiv i forbindelse med fondens investering i produkttankrederiet Hafnia og spillede også en afgørende rolle, da Hafnia og BW Tankers fusionerede i slutningen af 2018.

Management-selskabet, der skal stå for investeringerne, vil sandsynligvis kun få en håndfuld medarbejdere, som via udliciterede aftaler skal tage sig af teknisk management og andre former for aftaler, der skal sikre skibenes drift.

Boksehandskerne ned af hylden

Ifølge InsideBusiness er de tre tankskibe chartret ud til Clearlake Shipping, der er rederidivisionen under det schweiziske handelsselskab Gunvor, hvor danske Jan Bech Andersen er topchef.

I Danmark er han især kendt for sin store aktiepost i fodboldklubben Brøndby. InsideBusiness skriver endvidere, at Bech Andersen er blandt investorerne i Dee4. Men altså ikke blandt de store.

Det er mindre end et år siden, at Carsten Mortensen forlod stillngen som CEO i BW Group. Dengang sagde han til ShippingWatch, at "der nok er tale om mit sidste CEO-job."

Med lanceringen af den nye fond holdt det ikke så længe, men som Carsten Mortensen forklarede det i går:

"Jeg kunne ikke lade boksehandskerne ligge på hylden."

Via selskabet Camo Capital har Carsten Mortensen selv en ejerandel på mellem fem og ti pct.

"Jeg kunne ikke lade boksehandskerne ligge på hylden" 

København bliver hjemsted for ny maritim investeringsfond 

Relaterede artikler:

  • Foto: /Ritzau Scanpix/Jyllands-Posten/Mathias Svold

    København bliver hjemsted for ny maritim investeringsfond

    For abonnenter

  • Foto: PR-foto: BW Group

    "Jeg kunne ikke lade boksehandskerne ligge på hylden"

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Danske Scan Global har siden 2016 været ejet af den amerikanske kapitalfond AEA Investors. | Foto: Pr / Scan Global Logistics
Logistik

Scan Global bekræfter muligt ejerskifte

I december fortalte Scan Global-topchef, at planerne om et ejerskifte var sat på pause, men nu er meldingen, at der er drøftelser i gang.
  • Scan Global øjner muligheder i et ustabilt fragtmarked med pressede rater
  • Scan Global udskyder planlagt ejerskifte: "Det er ikke noget, der haster"

For abonnenter

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Leverandører

Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi

For abonnenter

Foto: Pr / Oldendorff Carriers
Tørlast

Tørlast pris-indeks dykker fortsat

Foto: Hhla
Havne

Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser

Læs også

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

Mildere vinter, opbygning af lagre forud for EU’s forbud mod import af russiske olieprodukter samt service på olieraffinaderier har taget toppen af raterne på MR-skibe.

For abonnenter

Foto: Uncredited/AP/Ritzau Scanpix
Tank

Nye sanktioner mod Rusland kan på sigt efterlade Europa i akut mangel på diesel

Det bliver svært at erstatte forsyningen af russiske olieprodukter, når nye sanktioner fra EU træder i kraft søndag, vurderer mægler. Hafnia forudser stærkt marked for rederier.

For abonnenter

Vincent Clerc tog over som topchef i Maersk ved årsskiftet, hvor Søren Skou takkede efter lidt mere end seks år på posten. | Foto: Yen Meng Jiin/AP/Ritzau Scanpix
Container

Vincent Clerc sætter helt nyt ledelseshold i Maersk

Vincent Clerc har sat et nyt ledelseshold i Maersk. Direktionen i den danske rederikoncern bliver udvidet fra syv til 16 personer.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte – 08.20
  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 4. feb.
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 4. feb.
  • Tank-optur har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
  • Tørlast pris-indeks dykker fortsat – 3. feb.
  • Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi – 3. feb.
  • Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal – 3. feb.
  • Euronavs topchef forsvarer beslutning om at tilbageholde stort udbytte – 3. feb.
  • Ziton vinder langvarig aftale med tysk energiselskab – 3. feb.
  • Maersks flådechef stopper efter 25 år i rederiet – 3. feb.
  • DP World skal bygge stor havneterminal i Indien – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv intern CO2-skat: "Der mangler politisk handling" – 3. feb.
  • Fragtpriserne ud af Kina fortsætter deres fald – 3. feb.
  • Klumme: Maersk og MSC har kurs mod en direkte kamp om kunderne – 3. feb.
  • Clarksons satser på havvind med nyt amerikansk kontor – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Senior Financial Controller

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Scrum Master with a practical approach

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Job

  • Senior Financial Controller

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge