ShippingWatch

Ny strategi får ejer til at skifte ud i toppen af Uni-Tankers

Uni-Tankers' direktør gennem mange år, Torben Andersen, er blevet afløst af en midlertidig topchef. Nu leder selskabet efter en permanent afløser, der skal lede rederiet gennem et udfordret tankmarked, fortæller ejer Torben Østergaard-Nielsen i et interview med ShippingWatch.

Torben Østergaard-Nielsen, ejer af Uni-Tankers. PR-foto

En ny strategi betyder, at Torben Andersen, der i mange år har været topchef for produkttankrederiet Uni-Tankers, kort inden jul måtte vinke farvel til sin direktør-stilling.

Det fortæller Torben Østergaard-Nielsen, der ejer rederiet, som er en del af USTC-koncernen, til ShippingWatch.

"Vi har brugt de sidste par år på at lave en helt ny strategiplan for rederiet, og det har vi lagt rigtig mange ressourcer i. Det er også årsagen til, at vi er landet på, at Torben Andersen ikke skal være hos os mere," siger han til ShippingWatch.

Tankmarkedet har i en årrække været udfordret, og Torben Østergaard-Nielsen har bl.a. over for ShippingWatch kaldt det for lidt af en ørkenvandring at befinde sig i segmentet.

Vi forventer ikke, at tankskibsraterne kommer til at eksplodere, så derfor er vi nødt til at gøre noget

Torben Østergaard-Nielsen, ejer

Derfor har Uni-Tankers de seneste par år forberedt sig på en strategiændring. Særligt det seneste halve år er arbejdet blevet intensiveret med hjælp fra større konsulenthuse. De har arbejdet på at strømline organisationen og klarlægge, hvordan driften kan optimeres i det udfordrede tankmarked.

Det var som led i det arbejde, at det stod klart for Østergaard, at der var brug for nye kræfter til at lede virksomheden videre.

"Jeg plejer gerne at bruge udtrykket, at der kan gå metaltræthed i den, eller at der skal lidt frisk vand i badekarret. Det er derfor, vi står, hvor vi er nu," siger han.

Flåden hos Uni-Tankers tæller knap 40 produkttankskibe. I det seneste regnskabsår 2017/2018 fik rederiet et underskud på 2 mio. dollars efter skat, hvilket dog var en stor forbedring sammenlignet med året inden, hvor underskuddet næsten ramte 9 mio. dollars.

Flere strategiske alliancer

I årets løb har flere af de store rederier meldt om udfordringer i tankmarkedet båret af høje oliepriser, meget dårlige rater og stor konkurrence. Det gælder både Norden og Torm i Danmark, samt Scorpio Tankers, Hafnia Tankers, Concordia Maritime og en række andre produkttankredere.

Tilstanden har efterhånden varet i flere år, og derfor kalder Torben Østergaard-Nielsen også strategiændringen og afskedigelsen af Torben Andersen for "rettidig omhu" i markedet for mindre produkttankskibe, som rederiet arbejder i.

"Vi skal have alt til at spille optimalt, hvis vi skal være klar til at operere med "the new normal". Vi forventer ikke, at tankskibsraterne kommer til at eksplodere, så derfor er vi løbende nødt til at gøre noget ved både omkostningerne og hele den måde, vi driver forretningen på. Det er så det, vi for alvor intensiverer nu," siger han.

Torben Østergaard-Nielsen fortæller, at der ikke bliver meldt noget officielt ud om den nye strategi, men forklarer, at det især handler om at afsøge mulighederne for strategiske alliancer og joint ventures. Derfor ligger den opgave allerede klar til den kommende afløser på topposten.

"Hvis vi ikke vil afvikle, og det vil vi ikke, så skal vi se på, hvordan vi kan udvikle det her rederi. Vi skal kigge på konsolidering og se, hvad der er af muligheder. Det skal der bruges mere tid på," siger han.

"Trapper skal vaskes ovenfra"

Det er selskabets nuværende CCO, der har overtaget roret som midlertidig adm. direktør, mens Uni-Tankers leder efter en mere permanent løsning.

Ifølge Torben Østergaard-Nielsen er skiftet foregået udramatisk, og han fortæller, at Torben Andersen også fortsat står til rådighed for Uni-Tankers lidt endnu. Sideløbende fortsætter jagten på en afløser.

"Det har vi været i gang med et stykke tid, men det er endnu ikke på plads. Men hvis man skal afvikle så mangeårigt et samarbejde, som vi har haft med Torben Andersen, og så der ikke skal opstå en masse gnidninger, og vi skal bevare værdigheden, så valgte jeg simpelthen at sige, at det var bedre at gøre det nu, inden vi havde en ny og så benytte os af en konstitueret direktør," lyder det fra ejeren af Uni-Tankers.

Han ønsker ikke at uddybe, hvilken type kandidat man er på udkig efter, men forklarer, at et internationalt rekrutteringsfirma med erfaring inden for shipping varetager opgaven med at finde mulige kandidater nationalt såvel som internationalt.

Trapper skal vaskes ovenfra, så der er vi startet

Torben Østergaard-Nielsen, ejer

"Der har været kandidater oppe, og det arbejder vi stadig med, for vi har ikke besluttet os endnu. Det bliver nok i første kvartal, at vi finder en løsning på det," siger han.

Torben Østergaard-Nielsen vil heller ikke afvise, at der kommer yderligere justeringer i forretningen, når strategien for alvor foldes ud i det nye år.

"Trapper skal vaskes ovenfra, så der er vi startet," siger han og uddyber:

"Det er noget med at se på de skibsstørrelser, vi vil operere med, hvilke geografier, vi vil operere i, og hvilke produkter og kunder vi skal have, og det vil så kræve en organisationstilpasning, hvor der nok skal nogle nye folk til på forskellige områder," siger han.

ShippingWatch har forsøgt at kontakte Torben Andersen for at få en kommentar.

Topchef stopper i Uni-Tankers

Uni-Tankers: Markedet er hverken fugl eller fisk uden konsolidering

Torben Østergaard: Ørkenvandring at være i shipping i de sidste ti år 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste på ShippingWatch

Maersk fremrykkede sit klimamål og hævede forventningerne til 2021 i en uge, hvor DSV-topchef Jens Bjørn kaldte containerredernes indtog i logistik "betydningsløst". EU sagde nej til sydkoreansk storfusion, og Maersk Tankers lagde ny strategi frem.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs