ShippingWatch

Mikael Skov: Både Hafnia Tankers og BW bakker op om storfusion

Det ligner et spørgsmål om tid, før en storfusion mellem Hafnia Tankers og BW Tankers kan blive en realitet. "Det er et ønske fra alles side," siger Hafnia Tankers' CEO Mikael Skov til ShippingWatch.

Foto: PR-foto

Inden for den nærmeste fremtid kan en ny sværvægter se dagens lys i produkttank. I hvert fald er arbejdet mod en fusion mellem Hafnia Tankers og BW Tankers nu skudt i gang.

Det bekræfter Hafnia Tankers CEO Mikael Skov i et interview med ShippingWatch tirsdag.

Vi tror på konsolideringen, og at vi ved at kigge på sammenlægninger inden for den her sektor bør være i stand til at få et bedre produkt og ultimativt et bedre afkast til vores aktionærer.

Mikael Skov, CEO, Hafnia Tankers

"Vi går i gang med at undersøge muligheden for at slå de to selskaber sammen. Der er processer, der skal gås igennem, man skal kigge på, hvad der giver mening. Det går vi i gang med nu," siger han til ShippingWatch.

BW Tankers er ejet af BW Group, der har danske Carsten Mortensen i spidsen, som tidligere var CEO i det danske tørlastrederi Norden. For nylig blev BW Group ny storaktionær i Hafnia Tankers. Tirsdag løftede Hafnia Tankers i regnskabet for første gang sløret for en kommende fusion mellem de to produktrederier, hvilket også har været forventningen i markedet, siden nyheden om BW Groups opkøb i Hafnia.

Er det et ønske fra din side, at I bliver slået sammen med BW Tankers?

"Det er et ønske fra alles side, ja. Vi tror på konsolideringen, og at vi ved at kigge på sammenlægninger inden for den her sektor bør være i stand til at få et bedre produkt og ultimativt et bedre afkast til vores aktionærer," siger Mikael Skov.

Fokuseret arbejde

Ifølge Mikael Skov er det svært at sige, hvor lang tid det vil tage at nå en aftale. Men ambitionen er at arbejde fokuseret på det, understreger han.

Selvom det nu skal undersøges, hvorvidt de to rederier passer sammen i en fusion, vil det ifølge ShippingWatchs oplysninger være højst bemærkelsesværdigt, hvis det i sidste ende ikke bliver til noget.

Begge virksomheder er relativt ens sat op. De har begge kontor i København og Singapore.

Mikael Skov

Netop fordi både Hafnia Tankers og BW Group begge har talt for en konsolidering i produkttanksektoren, og arbejdet derfor bygger på et positivt udgangspunkt.

Markedskilder har tidligere over for ShippingWatch peget på, at et fremtidigt hovedkontor meget vel kan lande i København. Både Mikael Skov og CEO for BW Tankers Tina Revsbech sidder i dag i København. Men detaljer om en fremtidig fusion kommer på et senere tidspunkt, siger Mikael Skov.

"Begge virksomheder er relativt ens sat op. De har begge kontor i København og Singapore. Alle detaljer er ting, vi tager, når vi kommer længere ind i processen," siger han.

Hafnia Tankers har i dag en flåde til en værdi på omkring en mia. dollars med 43 skibe, samt fire LR1 nybygninger i jointventuret Vista Shipping. BW-gruppens tre tankselskaber inden for produkttank, råolie og kemikalie ifølge Vesselsvalue har en værdi på 1,97 mia. dollars.

I øjeblikket er Hafnia Tankers ved at sammensætte en ny bestyrelse, hvor BW Group som ny storaktionær skal have en plads.

Går den rigtige vej

En konsolidering i produkttanksektoren har været et stort ønske i branchen i mange år.

Og det bliver også set som en af løsningerne på et svært marked, der har pint rederne i flere år. Det går igen i andet kvartal, hvor Hafnia Tankers fik et underskud på 12 mio. dollars med en engangsudgift på tre mio. dollars. Og det har været et særligt dårligt kvartal generelt, siger Mikael Skov.

"Vi kæmper stadig lidt med alle de nye skibe, der er blevet leveret, og vi kæmper med, at vi har haft nogle høje lagre, som er ved at blive bragt ned. Det er altid svært at sætte en dato på, hvornår ting vil få en effekt. Vi føler stadig, at de store linjer for produkttank peger den rigtige vej. Men vi må bare konstatere, at vi ikke har fået den her ekstra trading aktivitet, der skal til. Det er det, vi lider lidt under, plus at vi er i en sæsonmæssig svag periode. Men selvfølgelig er det et skuffende resultatet," siger han.

Set med Skovs øjne bliver 2018 samlet set ikke et super år. Han vil ikke udtale sig om, hvorvidt der kan komme plus på bundlinjen i år.

"Men vores holdning er, at vi bevæger os mod et bedre produkttankmarked, men det ligger ikke lige rundt om hjørnet. 2018 bliver ikke året, hvor markedet bliver fantastisk, men vores forventning er stadig, at når vi kommer ind i fjerde kvartal, så vil vi se en forbedring af produkttankmarkedet sammenlignet med andet og tredje kvartal."

Ligesom flere af konkurrenterne forventer Hafnia Tankers også, at de kommende svovlregler, hvor rederier fra 2020 ikke må sejle med brændstof med mere end 0,5 pct. svovl eller skal have en scrubber ombord, træder i kraft. Hvis det er godt for efterspørgslen inden for et segment, er det grundlæggende godt for alle, mener Skov.

"Der, hvor produkterne er tilgængelige, er ikke nødvendigvis der, hvor der også er behov for dem, så derfor vil man få noget ekstra transport, og det, forventer vi, er godt generelt for produkttanksektoren. Så vil det være individuelt, hvor dygtig man er til at udnytte nye efterspørgselsmuligheder."

Hafnia Tankers og BW undersøger sammenlægning

Hafnia vil samle rederne i kamp mod dårlig bunker

BW Group køber op og ejer nu knap halvdelen af Hafnia Tankers

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere