ShippingWatch

Maersk Tankers' forsøg med kæmpesejl ramt af forsinkelse

Et ambitiøst projekt om at spare en god del på brændstoffet med 30 meter høje sejl er blevet forsinket, bekræfter Maersk Tankers over for ShippingWatch. Rederiet forventer dog, at sejlene snart bliver installeret.

I et samarbejde med Norsepower, ETI og Shell Shipping & Maritime vil Maersk Tankers installere to rotor-sejl ombord på et LR2-tankskib. | Foto: Maersk Tankers/Norsepower

Egentlig skulle testen af et spektakulært projekt allerede være i gang. Et tankskib med to 30 meter høje rotorsejl, som kan sikre en god besparelse på brændstoffet. Men Maersk Tankers' projekt med kæmpesejl er blevet udskudt en tand, bekræfter rederiet over for ShipingWatch.

I foråret sidste år blev det meldt ud, at et tankskib hos det danske produkttankrederi skulle udstyres med de to sejl med en diameter på fem meter. Oprindeligt skulle det ske i første halvår af 2018, hvorefter testfasen og indsamlingen af data ville foregå indtil slutningen af 2019.

Vi forventer at installere rotor-sejlene og udføre den efterfølgende test i anden halvdel af 2018

Maersk Tankers

En "mindre forsinkelse" i konstruktionen af et af sejlene har dog indtil videre udskudt processen, oplyser Maersk Tankers til ShippingWatch.

Begge sejl er nu færdigbyggede, mens LR2-tankskibet på 109.647 dwt er blevet retrofittet, så det er klar til at få tilført sejlene, lyder det videre.

"Når de (sejlene, red.) er installeret, forventes teknologien at kunne reducere brændstofforbruget og forbundne CO2-udledninger med mellem 7-10 pct. på typiske shippingruter. Vi forventer at installere rotor-sejlene og udføre den efterfølgende test i anden halvdel af 2018," skriver Maersk Tankers i en mail til ShippingWatch.

Samarbejder med flere

Testprojektet af de store sejl sker i samarbejde med selskabet Norsepower, britiske ETI (Energy Technologies Institute) og Shell Shipping & Maritime.

"Sammen med vores partnere har vi mulighed for at implementere en innovativ teknologi, der kan forbedre brændstofseffektiviteten på vores LR2-produkttankfartøjer og hjælpe med at reducere deres miljøpåvirkning," udtalte Maersk Tankers' Chief Technical Officer Tommy Thomassen i en meddelelse tilbage i 2017 om projektet.

Ligesom Maersk Tankers leverer Norsepower en andel af finansieringen i tilllæg til selve sejlene og teknologien. Størstedelen af projektet er økonomisk støttet af ETI, mens Shell skal være projektkordinator.

Maersk Tankers vil også levere den tekniske og operationelle data i projektet.

Kæmpesejl skal spare Maersk tankskib for brændstof 

IMO tager hul på retningslinjer for svovlkrav i næste uge 

Maersk Tankers klar med digitalt værktøj udviklet af hedgefond 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs