ShippingWatch

Myndigheder frygter bunkerlæk fra sunket tankskib

Det sunkne tankskib Sanchi lækker måske brændstof, siger de kinesiske myndigheder i den største tankskibs-ulykke i mange år.

Foto: Ritzau Scanpix/Reuters

Brændstof fra det iranske tankskib Sanchi, der sank sidste weekend, er måske begyndt at lække fra skibet.

Det er meldingen fra de kinesiske myndigheder, og det understreger ifølge Reuters risikoen for forurening.

Sent torsdag meddelte myndighederne, at flere olieudslip var blevet spottet af fly, skibe og satellitter omkring ulykkesstedet. Modsat det kondensat eller letolie, som Sanchi skulle fragte fra Iran til Sydkorea, er selve brændstoffet meget sværere at fjerne fra havet, når det først er lækket.

De tre nye udslip dækker tilsammen et område over 20,7 kvardratkilometer. I alt er der rapporteret 22 udslip, hvor prøver fra fire af stederne overskred standarder for petroleum. Tirsdag fortalte en talsmand fra den amerikanske kystvagt, at olien fra Sanchi ligger i en 13 kilometer lang og 11 kilometer bred bræmme, hvis bevægelser følges nøje i tilfælde af et vejrskifte i området.

Sanchi sank søndag med 136.000 ton kondensat i lasten efter flere eksplosioner ombord og efter at have været i brand i en uge. Branden opstod, da skibet den 6. januar kolliderede med tørlastskibet CF Crystal i farvandet omkring 160 sømil øst for Shanghai.

Myndighederne har opgivet af finde overlevende blandt de 32 besætningsmedlemmer ombord.

Brændende tankskib synker efter en uge: Ingen overlevende

Redningsfolk bjærger to omkomne på iransk tankskib 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs