ShippingWatch

Kinas massive luftproblemer kan lune hos gasrederne

Den kinesiske regerings arbejde på at mindske forureningen i landet med den milliardstore befolkning er godt nyt for gasrederne. I 2017 steg importen af LNG til Kina med 50 pct., og efterspørgslen kan fortsætte i år, mener J.P. Morgan.

Foto: /ritzau/AP/Andy Wong

Den kinesiske regerings arbejde med at mindske farlig smog over milliardlandets byer har lunet hos LNG-skibene med en stigning i spotpriserne på den flydende naturgas på 13 pct. i december.

I hele 2017 steg importen af LNG til Kina med 50 pct., og efterspørgslen vil formentlig stige det kommende år også, mener J.P. Morgan i en analyse. Kina har iværksat en ambitiøs plan for at håndtere den kraftige luftforurening i landet, hvor kul i årtier har været den primære energikilde.

Skiftet mod mere ren energi har ikke kun påvirket priserne på LNG i landet og globalt, men også ledt til stor mangel på gassen i kinesiske husholdninger, mens gasafhængige virksomheder har været tvunget til at mindske produktionen.

"Vi mener, at indsatsen for at reducere afhængigheden af kul vil se en fortsat stærk vækst i efterspørgslen (på gas, red.)," skriver banken i analysen.

I december steg den globale produktion af LNG til 303 mio. ton fra 295 mio. ton i november. Spotraterne på LNG steg med 13 pct. i samme måned.

Baltic Exchange vil udvikle indeks for LNG

Storbank peger på LNG til grøn shipping

Mægler: Nye LNG-skibe truer væksten de kommende år

Forsiden lige nu

Hvor meget skal man snyde med svovl for at blive hængt ud offentligt?

Fra årsskiftet skal det være muligt at offentliggøre navne på rederier, der bliver taget i at overtræde svovlreglerne i danske farvande. Et lovforslag under behandling bliver taget godt imod af erhvervet. Læs her, hvor grel overskridelsen skal være, før man ender i gabestok.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere