ShippingWatch

Hafnia Tankers får nyt minus i dårligt marked

Det danske produkttankrederi Hafnia Tankers fik ligesom flere af konkurrenterne røde tal på bundlinjen i tredje kvartal. Rederiet har nu tabt fem mio. dollars i de første ni måneder af 2017, men tror på bedre tider.

Foto: Hafnia Tankers

2017 har indtil videre været en skuffelse for produkttankrederierne, og tredje kvartal ikke været nogen undtagelse.

De seneste par dage har rederier som Torm og Scorpio Tankers fremvist regnskaber, som har været præget af de svage rater for at sejle med raffinerede olieprodukter. Nu følger Hafnia Tankers så efter.

Det danske produkttankrederi har torsdag eftermiddag offentliggjort tal for tredje kvartal af 2017. De viser et underskud på bundlinjen på 7,3 mio. dollars mod et minus på 2,3 mio. dollars i samme periode af 2016. I andet kvartal af 2017 lød underskuddet på 3,7 mio. dollars.

Underskuddet for de første ni måneder af 2017 lander på fem mio. dollars mod et overskud på 14 mio. dollars sidste år, mens omsætningen på 43,3 mio. dollars er nogenlunde stabil.

"Det generelle tankmarked er forværret yderligere i løbet af tredje kvartal af 2017, hvilket afspejler den fortsatte ubalance mellem udbud og efterspørgsel af tonnage. Reduktionen i olielagrene og mindre handelsaktivitet har ikke understøtte fragtrater," skriver Hafnia Tankers i en meddelelse.

Mens 2017 har været et dårligt år for produkttank, så er der måske bedring på vej i horisonten. Torms danske direktør Jacob Meldgaard gav onsdag udtryk for, at han tror på et snarligt opsving på markedet.

I Hafnia Tankers tror man også på bedre tider inden for en overskuelig fremtid.

"Et fortsat fald i olielagrene sammenholdt med vækst i olieforbruget og en reduceret ordrebog burde generere et forbedret marked over de næste par år," lyder det.

Meldgaard tror på et snarligt opsving i produkttank

Scorpio Tankers i stort minus i tredje kvartal 

"Det giver god mening, at vi bliver flere store aktører" 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs