ShippingWatch

McKinsey: Containerskibe på 50.000 teu er fremtiden

I et fremtidsscenarie peger det internationale konsulenthus McKinsey i en ny rapport på den digitale udvikling, der vil forandre containerindustrien med autonome gigantskibe.

Autonome containerskibe på op til 50.000 teu i en verden med ganske få rederier, hvor fragtmængderne er mellem to til fem gange større end i dag.

Sådan ser et fremtidsscenarie ud for containerindustrien ifølge en ny rapport fra det internationale konsulenthus McKinsey med titlen How container shipping could reinvent itself for the digital age.

Rapporten påpeger bl.a., at der kun vil være 3-4 store containerrederier tilbage i 2067 i en industri, hvor logistik, freight forwarding, som en selvstændig sektor vil være stort set ikke-eksisterende, fordi det digitale samspil, interaktionen, vil reducere behovet for mellemled i form af serviceydelser og flere deltagere i forsyningskæden.

"Kundernes behov vil være forskellige. Nogle vil forvente, at rederierne er fuldt integrerede i deres forsyningskæde, som de vil være villige til at betale ekstra for. Andre vil fortsætte med at efterspørge søfragt til den lavest mulige pris. Begge kundegrupper vil forvente, at gennemsigtighed og pålidelighed er normen, ikke undtagelsen," lyder det i en af konklusionerne i McKinsey-rapporten:

"På tværs af industrien vil alle vindere have digitaliseret interaktionen med kunderne og deres driftssystemer, og de vil være tæt og fuldstændig forbundne."

Rolls Royce og Google Cloud i samarbejde om førerløse skibe

DNV GL sætter 1000 mand af til digitalisering

Autonome skibe udvikler sig hurtigere end ventet

 

 

 

 

Forsiden lige nu

MAN Diesel & Turbo kalder IMO sin største frustration

Der er ingen grund til, at IMO først leverer et resultat på CO2 i 2023, lyder kritikken fra motorgiganten MAN Diesel & Turbo, der i et interview med ShippingWatch kalder FN's maritime organ sin største frustration lige nu.

J. Lauritzen mister vicechef for tørlast

J. Lauritzen mister sin næstkommanderende i Lauritzen Bulkers, Claus Stahl, der har sagt sit job op. Han skifter senere på året til en stor dansk tørlastmægler. Dermed er den daglige ledelse af Lauritzen Bulkers skåret fra tre til én person på et år.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere