ShippingWatch

Sydkorea indleder første fase i milliardtilførsel til HMM

Sydkoreas regering træder til med ny kapital til containerrederiet Hyundai Merchant Marine efter mislykkede forhandlinger med udenlandske investorer, skriver Business Korea.

Hyundai Merchant Marine
Foto: Hyundai Merchant Marine

Den sydkoreanske regering vil sammen med kreditorerne i Hyundai Merchant Marine (HMM) tilføre landets nu største containerrederi efter Hanjin Shippings kollaps flere mia. dollars for at booste rederiets konkurrenceevne.

I første omgang gennem udstedelse af nye aktier for 619 mio. dollars inden årets udgang, skriver Business Korea.

HMM har forsøgt at få udenlandske investorer til at investere i virksomheden, bl.a. er der uden held forhandlet med verdens største kapitalfond Blackrock om en kapitaltilførsel på knap 620 mio. dollars. I stedet har rederiets kreditorer, heriblandt den største og statslige udviklingsbank Korea Development Bank, besluttet at øge kakitalen i HMM gennem udstedelse af nye aktier.

HMM bestiller to skibe og bekræfter stor tankordre

Tidligere har det internationale konsulentfirma AT Kearney fremlagt beregninger, der viste, at HMM har brug for helt op til 8,8 mia. dollars for at sikre rederiets konkurrenceevne på længere sigt. Bl.a. forventes det, at rederiet har brug for knap fem mia. dollars til 40 nye ultrastore skibe. Dertil kommer yderligere et kapitalbehov til investeringer i nye containere og terminaler.

Hyundai Merchant Marine er strategisk partner med Maersk Line og MSC i 2M-alliancen.

HMM forventer økonomisk turn-around næste år

Kun få underskud blandt containerrederne i andet kvartal

Nyt koreansk container-rederi på tærsklen til top 20

HMM sætter godsrekord i sydkoreansk havn

 

 

Forsiden lige nu

Gary Vogel har ændret kursen i Eagle Bulk

Eagle Bulk Shipping er gået fra at være en tonnageudbyder til at være et reelt rederi under ledelse af Gary Vogel, der kom til fra Clipper for to et halvt år siden. Første del af forvandlingen er tæt på at være i mål, siger han til ShippingWatch.

Én alliance sidder på hovedparten af global ordrebog

Det er især medlemmerne af en af de store containeralliancer, der har bestilt nye skibe inden for det seneste halve år. Ser man på skibe på over 16.000 teu, står alliancen for 58,6 pct. af ordrerne, skriver Seaintel i en ny analyse.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere