ShippingWatch

Seaintel: Antallet af kæmpeskibe fordobles i 2020

88 pct. af skibene på containerruterne mellem Asien og Europa vil være i megaklassen i 2020. Det er næsten en fordobling i forhold til i dag.

Næsten 90 pct. af containerskibene mellem Asien og Europa vil være over 14.000 teu i 2020. Grænsen er dermed ved at være at nået for, hvor mange af disse ultrastore skibe, markedet kan absorbere.

Det skriver analysehuset Seaintel i en analyse på baggrund af de seneste ordrer på nybygninger i megaklassen fra MSC og CMA CGM, verdens henholdsvis andet- og tredjestørste containerrederi.

Med 88 pct. af skibene over 14.000 teu er udviklingen markant og svarer til næsten en fordobling i forhold til i dag.

Ifølge Seaintel vil yderligere bestillinger på skibe over 18.000 teu med stor sandsynlighed resultere i overkapacitet på Asien-Europa-ruterne.

Fra i dag og frem til 2020 vil der blive leveret over 90 skibe på mere end 14.000 teu, og i forhold til skibe på mere end 18.000 teu er der tale om mere end en fordobling.

MSC får rabat på rekordstore skibe

CMA CGM udvider finansieringsrunde

Seaintel forudser massiv overkapacitet

Især én containeralliance er under pres

Forsiden lige nu

Gary Vogel har ændret kursen i Eagle Bulk

Eagle Bulk Shipping er gået fra at være en tonnageudbyder til at være et reelt rederi under ledelse af Gary Vogel, der kom til fra Clipper for to et halvt år siden. Første del af forvandlingen er tæt på at være i mål, siger han til ShippingWatch.

Én alliance sidder på hovedparten af global ordrebog

Det er især medlemmerne af en af de store containeralliancer, der har bestilt nye skibe inden for det seneste halve år. Ser man på skibe på over 16.000 teu, står alliancen for 58,6 pct. af ordrerne, skriver Seaintel i en ny analyse.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere