ShippingWatch

MSC får rabat på rekordstore skibe

Maersk Lines partner i 2M-alliancen MSC får rabat på ultrastore containerskibe, som det schweiziske selskab bestilte for nylig.

Foto: Aarhus Havn

MSC, containerbranchens næststørste rederi og partner med Maersk Line, har skåret i regningen på de rekordstore skibe, schweizerne bestilte sidste måned.

Oprindeligt stod de seks skibe med kapacitet på 22.000 tyvefodscontainere (teu) hver til at koste 164 mio. dollar stykket hos værftet Samsung Heavy Industries, men nu er prisen sænket til 138 mio. dollar. Det skriver analysehuset Alphaliner.

Rabatten, der er på 26 mio. dollar per skib svarende til 16 pct., skyldes dog formentlig delvis, at MSC har fravalgt forskellige tekniske løsninger på motorfronten.

Rederiet har derimod ikke ændret på ordren på fem andre kæmpeskibe hos et andet værft, DSME, skriver Alphaliner.

Skibene bliver verdens største - eller tæt på det - når de søsættes i 2019. MSC planlægger dog ikke at løfte sin samlede kapacitet betragteligt til den tid, da planen er at levere chartrede skibe i flåden i størrelsen 13.000-14.000 teu tilbage til deres ejere i samme omgang.

Også det franske rederi CMA CGM, der er tredjestørste i verden, har bestilt skibe i 22.000 teu-klassen, mens brancheførende Maersk Lines største skibe er de 11 i den nye Triple E-generation, der leveres i løbet af 2017 og 2018 og hver kan flytte estimeret 20.568 teu.

2M-alliancen kæmper for en bedre rettidighed

Indkøb af nye skibe skaber frygt for overkapacitet

MSC bekræfter ordre på 11 megaskibe

Forsiden lige nu

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Historien om en tidligere konkursramt skibsreders comeback, en ny minister for dansk søfart, milliardudgift til Maersk på nedlukning af containerfabrik, en presset tanksektor og den eskalerende handelskrig var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere