Saadé: Containersektor i stærkeste position i årevis

Topchefen i franske CMA CGM, Rodolphe Saadé, ser ingen kriser flere år frem for containerrederierne, der lige nu løftes af konsolidering og større økonomisk vækst.
Foto: PR-foto/CMA CGM
Foto: PR-foto/CMA CGM

Den internationale containerindustri befinder sig netop nu i den stærkeste position i årevis på grund af den konsolidering, der har fundet sted blandt en række af de største rederier, og ikke mindst i kraft af en stærkere økonomisk vækst.

Det siger Rodolphe Saadé, topchef for franske CMA CGM og verdens tredje største containerrederi efter Maersk Line og MSC, i et interview med nyhedsbureauet Reuters.

"Sidste år var ringe, 2017 er et godt år og 2018 ser meget stabilt ud. Med konsolideringen i sektoren, udviklingen af alliancer og de gunstige markedsvilkår, ser jeg ingen kriser på vej," siger Rodolphe Saadé.

CMA CGM åbnede selv for konsolideringsbølgen med overtagelsen i 2016 af det Singapore-baserede APL/NOL for 2,4 mia. dollars, og siden købte bl.a. Maersk Line det tyske Hamburg Süd, mens kinesiske Cosco har opkøbt Orient Overseas Container Lines (OOCL).

Tilsvarende har tyske Hapag-Lloyd opkøbt først det chilenske CSAV og efterfølgende fusionerede med arabiske UASC.

Ifølge Rodolphe Saadé synes konsolideringsbølgen i hvert fald for en rum tid at være nået til vejs ende, siger han til Reuters.

CMA CGM offentliggjorde for få dage siden et regnskab, der viste den bedste indtjening i industrien, ligesom rederiet bekræftede længere tids spekulationer om en ordre på ni ultrastore containerskibe på hver 22.000 teu.

CMA CGM slår alle rivaler på indtjeningen 

CMA CGM bekræfter megaordre på ni containerskibe 

Containerrederne er langsomt ved at forstå det, hele verden har fattet

Derfor afgiver CMA CGM kæmpeordre i Kina 

 

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også