ShippingWatch

Kinesisk kæmpeordre ryster sydkoreanske værfter

De trængte storværfter i Sydkorea, der har siddet tungt på nybygninger af ultrastore containerskibe, har ifølge koreanske medier tabt kampen om ni megaskibe til franske CMA CGM til kinesiske konkurrenter.

Foto: Thorbjørn Hansen

En endnu ubekræftet kæmpeordre fra verdens tredje største containerrederi, franske CMA CGM, på ni ultrastore skibe på 22.000 teu, der skal bygges på kinesiske værfter, har rystet værftsindustrien i Sydkorea. Det skriver Business Korea.

Ifølge det sydkoreanske medie har landets tre store værftsgrupper, der traditionelt har siddet tungt på markedet for bygning af den nye generation af containerskibe, Hyundai Heavy Industries, Samsung Heavy Industries og Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, deltaget i tilbudsgivningen på de ni containerskibe til en samlet værdi på over 1,4 mia. dollars.

Sydkoreas værfter holder førerposition på global ordrebog

De ni containerskibe tilpasses fremtidens miljøkrav og vil kunne sejle på både olie og naturgas.

En talsmand for den sydkoreanske værftsindustri, der i forvejen er trængt af manglende ordrer, frygter, at det kinesiske indtog i markedet for avancerede megaskibe vil ramme de koreanske værfter hårdt, når konkurrenter i Kina i stigende grad vil kapre ordrer både for mindre og simple skibe og nu også de mest avancerede.

Daewoo får stort overskud i andet kvartal

CMA CGM har angiveligt underskrevet en hensigtserklæring om de ni nybygninger med de to kinesiske skibsværfter, Hudong-Zhonghua Shipyard og Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding.

Det franske containerrederi har endnu ikke officielt bekræftet ordren.

Medier: CMA CGM på vej med ordre på megaskibe

Nu eksploderer antallet af megaskibe på Asien-Europa

Hyundai Heavys bundlinje halveret i andet kvartal

Samsung Heavy tæt på ny milliardordre

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere