ShippingWatch

Medie: Hanjin kan koste obligationsejere 1 mia dollars

Ifølge det koreanske medie Yonhap kan konkursen i Hanjin Shipping alene koste obligationsejerne mere end en mia. dollars i tab.

Foto: PR-foto/Hanjin Shipping

Obligationsejerne i det nu lukkede Hanjin Shipping står til at blive nogle af de helt store tabere fra krakket i det engang store containerrederi.

Ifølge det nationale nyhedsbureau Yonhap kan tabet for obligationsejerne bliver på mere end en mia. dollars, fortæller kilder til mediet.

Helt præcis kan de miste 1,2 billioner won, som svarer til 1,05 mia. dollars.

Ifølge samme kilder har Hanjins obligationsgæld været fordelt på private med 939 mia. won og 250 mia. won til statslige interesser.

Blandt dem, der kommer til at tage et tab, er den statslige Korea Development Bank, forskellige statslige finansinstitutioner og andre investorer.

"Det endelige tab kan opgøres, når den præcise dividende er fastlagt. Men det er meget sandsynligt, at de kommer til at lide tab," oplyser kilderne til mediet.

Vurderingen kommer, efter at en domstol i Seoul fredag endeligt afsagde konkursen over det godt 40 år gamle rederi, som for alvor rendte ind i problemer i løbet af 2016. Rederiet endte med at gå i betalingsstandsning i sensommeren sidste år. Indtil da var rederiet Sydkoreas største og verdens syvendestørste containerrederi.

Hanjin Shipping erklæret endeligt konkurs

Sydkorea i historisk minus på shipping

Hyundai køber to af Hanjins asiatiske terminaler 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Mens Maersk opjusterede, gav MSC-topchef Søren Toft en forklaring på containermarkedets dårlige service på shipping-konference i London. Kampen om de klimavenlige brændstoffer skærpes, og grønne pollitikere vil have LNG fjernet fra EU-liste.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs