ShippingWatch

Containerrederier bekræfter ny alliance

En ny containeralliance har set dagens lys. Hanjin, Hapag-Lloyd, K Line, Mitsui O.S.K. Lines, Nippon Yusen Kaisha og Yang Ming indgår alle i en ny alliance, der får navnet The Alliance.

Foto: PR-foto/Hapag-Lloyd

En ny containeralliance har set dagens lys.

Efter ugers spekulationer er det nu bekræftet, at markedet får en tredje alliance, der består af resterne af de gamle alliancer G6 og CHKYE. Den nye alliance træder i kraft til april næste år og har tyske Hapag-Lloyd i spidsen.

Foruden det tyske rederi, der for tiden ligger i forhandlinger om en sammenlægning med arabiske UASC, tæller samarbejdet desuden de asiatiske rederier Hanjin, K Line, Mitsui O.S.K. Lines, Nippon Yusen Kaisha og Yang Ming.

The Alliance får en kapacitet på omkring 3,5 mio. teu fordelt på mere end 620 skibe, hvilket svarer til cirka 18 pct. af den samlede kapacitet på containermarkedet. Alliancen vil i første omgang gælde i fem år. Det skriver Hapag-Lloyd i en meddelelse.

Hyundai om ny alliance: Vi vil også være med

Det var ventet, at containermarkedet ville få en ny alliance.

I april annoncerede det franske rederi CMA CGM, at det planlægger at indgå i et samarbejde med Cosco, Evergreen Line og Orient Overseas Container Lines. Alliancen får navnet Ocean Alliance og bliver den næststørste efter 2M-alliancen, der består af Maersk Line og 2M.

Det franske rederis beslutning om at starte en ny alliance sprængte i realiteten de tre tilbageværende partnerskaber G6, CHKYE og Ocean Three. Derfor fik de tilbageværende medlemmer, der pludselig stod uden partnere, travlt med at finde sammen i et nyt fællesskab.

Først meddelte tyske Hapag-Lloyd, at rederiet overvejer at lægge sine containeraktiviteter sammen med det arabiske rederi UASC. Derefter begyndte rygterne at svirre om en ny og tredje alliance, der villebestå af resterne af de gamle partnerskaber. Den alliance er nu en realitet med The Alliance.

Med dagens annoncering vil der fremover være tre containeralliancer: 2M, Ocean Alliance og The Alliance.

Intet er dog hugget i sten, da både Ocean Alliance og The Alliance først skal godkendes af myndighederne. Forleden mødtes rederierne dog med de amerikanske søfartsmyndigheder FMC for at fortælle om planerne, mens parterne angiveligt også har været på besøg hos de kinesiske konkurrencemyndigheder samt været forbi EU.

Sådan kan puslespillet gå op på containermarkedet

Alphaliner: Otte rederier vil danne ny storalliance

Avis: Ny global alliance kan lande i dag

Fusion giver Hapag-Lloyd adgang til kæmpeskibe

Søren Skou ser fordel i alliance-uro 

 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs