ShippingWatch

Maersk Line: Ratekollaps truer Brasiliens eksportvækst

Rater på indgående containerruter til Brasilien er så lave og tabsgivende for rederne, at det på længere sigt kan trues landets eksportvækst, mener Maersk Line-direktør i Latinamerika.

Foto: Felipe Dana, AP

Mængden af containere ind til Brasilien, Latinamerikas største økonomi, dykkede i januar med 50 procent, og ifølge en handelsrapport fra Maersk Line har fragtraterne for indgående containere til Brasilien nået et historisk lavpunkt.

Ifølge Antonio Dominguez, Managing Director for Maersk Line i Brasilien, Paraguay, Uruguay og Argentina, udgør de lave containerrater en trussel for Brasiliens eksportvækst, fordi der er grænser for rederiernes lyst til at opretholde indgående services til tabsgivende priser.

OECD sænker forventningerne til global vækst

Mens mængden af containere ind til Brasilien faldt 50 procent i januar, var der en vækst seks procent i samme periode ud af landet. I det sidste kvartal i 2015 faldt importen og eksporten tilsammen 8,1 procent eller langt mere end ventet. Bag tallet gemmer sig et importfald på 30 procent og en eksportvækst på 14,5 procent.

Ikke siden Maersk Line tilbage i 2012 begyndte at udarbejde handelsrapporter har der været så store udsving mellem vækst og fald i eksporten og importen. Et land som Kina oplever et fald på 60 procent i efterspørgslen fra Brasilien.

APM Terminals gennemfører milliardopkøb

Brasiliens landefader afhørt i Petrobras-skandale

Brasilien går ind i stor kartelsag mod bil-rederier

 

Forsiden lige nu

Siem Offshore nedtoner håb om bedre marked i 2018

Det norske offshorerederi Siem Offshore fik et større underskud i 2017 end året forinden med et tab på 185 mio. dollars efter stor nedskrivning på skibe. Lave rater vil fortsætte ind i 2018, lyder forventningen.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere