ShippingWatch

CMA CGM flytter det tunge skyts til Stillehavet

Seks af de største skibe fra det franske famillieforetagende CMA CGM skal fra maj sættes ind på Stillehavet, hvor der ellers traditionelt set har sejlet mindre skibe.

CMA CGM indsætter den seneste stribe nybygninger i 18.000 teu-klassen på rederiets service mellem Asien og USA's vestkyst.

Det skriver rederiet i en pressemeddelelse fredag.

Det sker ifølge pressemeddelelsen som en del af rederiets vækststrategi og plan om at optimere brugen af flåden.

"Rederiets flagskibe i flåden vil derfor blive indsat på det mest aktive og dynamiske marked til dato - markedet for service over Stillehavet - og vil støtte markedets udvikling så vel som kunderne ønsker," skriver rederiet i pressemeddelelse.

Det ene skib, Benjamin Franklin, kunne i slutningen af 2015 klappe kajen i Long Beach terminalen i Los Angeles som det største skib til dato. Nu følger de fem andre skibe så efter på ruten, der internt i selskabet lyder Pearl River Express Service.

Tyrkisk investor bliver alligevel

Lige som mange andre rederier er CMA CGM presset af overkapacitet på blandt andet Asien-Europa samtidig med, at rederiet står for at skulle investere massivt i opkøbet af Singapore-rederiet Neptune Orient Lines (NOL).

CMA CGM overtager NOL for 2,4 milliarder dollars eller 16,5 milliarder kroner, hvis aftalen opnår godkendelse fra myndigheder i en række lande til sommer. Med overtagelsen af NOL vil rederiet nå op på 563 skibe fra 480 med en årlig omsætning på 22 milliarder dollars.

Rederiet stod for samtidig at skulle stampe 600 millioner dollars op af jorden til at købe Yildirim Holdings aktiepost på 20 procent af rederiet tilbage. CEO i Yildirim Holdings, Robert Yuksel Yildirim, fortalte i oktober til ShippingWatch, hvordan han ville geninvestere midlerne.

Tradewinds kan dog fredag berette, at Robert Yuksel Yildirim har valgt at beholde sin aktiepost frem mod CMA CGM's kommende overtagelse af NOL og udsigten til en ny kinesisk-fransk storalliance på containerruterne, som vil snuppe førstepladsen fra 2M-alliancen, målt på tonnage og skibe.

CMA CGM bekræfter møder om fransk-kinesisk alliance

Containerrater falder med 14 procent

CMA CGM køber op i NOL

Forsiden lige nu

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Norsk oliefonds sortlistning af rederier for at bruge beaching-værfter, opsigtsvækkende udspil fra ny rederiformand, opjustering i Norden og Skats svar på landsretsdom var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Danske skibsofficerer vil undersøge omfanget af sexchikane til søs

Søfartens Ledere vil sætte en ny undersøgelse af sexchikane til søs i gang for at bekæmpe problemet. "Det er et ekstremt tabubelagt område," siger formand Bjarne Cæsar Jensen. Antallet af sager om sexchikane er ganske få hos Søfartens Ledere, 3F og Danske Rederier.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere