ShippingWatch

Maersk Line forsøger nyt rateløft

Endnu en gang er Maersk Line på banen med en planlagt rateforhøjelse over for kunderne, der skal gælde fra 1. juli i år.

Foto: Maersk Line

1150 dollar per tyvefodscontainer (teu) skal raterne efter Maersk Lines ønske stige på ruterne mellem Asien og Europa.

Det er en voldsom stigning i forhold til det nuværende prisniveau i markedet, da rederierne i snit tager 243 dollar per teu for en tur fra Shanghai til Nordeuropa ifølge seneste opgørelse af SCFI-indekset.

Ratestigningen gælder fra 1. juli, skriver Maersk Line i sit ugebrev, og den kommer dermed en måned efter, at sidste rateforhøjelse totalt mislykkedes. Her havde det danske rederi og en række konkurrenter også planlagt rateforhøjelser på omkring 1000 dollar per teu, men både i ugerne før og efter 1. juni fortsatte raterne de seneste mange måneders fald.

Faktisk er fragtraterne for containerskibsfart på verdens travleste handelsrute nu faldet så langt, at de reelt er negative for rederierne, når man korrigerer for brændstofpriserne, skrev analysehuset SeaIntel søndag.

Branchen kæmper med overudbud af ledig kapacitet, især på Asien-Europa-ruten, hvor de største skibe sejler, og de seneste tre uger har spotraten fra Asien til Europa sat bundrekord hver uge. Set over hele andet kvartal har raten i snit ligget på 446 dollar per teu - et fald på mere end 60 pct. i forhold til samme periode af 2014.

Rederierne er dog ikke kun afhængige af spotmarkedet, og Maersk Line tjener for eksempel stadig gode penge på sine længere kontrakter. Derfor kunne det fejre et stærkt resultat i første kvartal, trods at der også her var generelt pres på raterne - noget, som de faldende olie- og brændstofpriser kun kunne rette lidt op på for branchen.

Analytikerne venter dog spændt på at se, hvor godt indtjeningen har holdt stand i lyset af det store pres på raterne i andet kvartal.

Også franske CMA CGM har varslet en prisstigning på Asien-Europa-sejladserne gældende fra 1. juli. Den lyder på 1000 dollar per teu.

Bunden er slået ud af Maersk Lines marked

SeaIntel: Containerrater går under nulpunktet

Raterne på Asien-Europa falder som tung granit

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere