ShippingWatch

Maersk Line har droppet Daily Maersk

"Der har ikke været kunder nok, som har ønsket at benytte Daily Maersk," siger Peter Leschly, trade manager i Maersk Line.

Foto: Maersk Line

Daily Maersk, der blev introduceret i efteråret 2011, bliver nu droppet af Maersk Line. Det sker, fordi kunderne ikke har været villige til at betale en højere pris for en mere pålidelig levering.

Ideen med Daily Maersk var, at rederiet dagligt eller næsten dagligt skulle sejle fra alle større havne på Asien-Europa-ruten, så der blev dannet et "samlebånd på havet" med meget kort ventetid i havnene for afskiberne og garanteret leveringstid. Modellen skulle sikre, at leverancerne ankom til tiden i over 95 pct. af tilfældene mod normale 65 pct. til 85 pct. I tilfælde, hvor dette ikke blev overholdt, skulle Maersk Line så betale kompensation til kunderne.

"Da vi introducerede Daily Maersk, troede vi, det skulle blive en stor kommerciel succes, men det har det vist sig ikke at være. Der har ikke været kunder nok, som har ønsket at benytte Daily Maersk," siger Peter Leschly, trade manager i Maersk Line, til Ritzau Finans.

Ifølge Peter Leschly har den økonomiske krise været kraftigt medvirkende til at vanskeliggøre betingelserne for Daily Maersk.

MSC tror megaskibe topper ved 20.000 teu

"Da Daily Maersk blev introduceret, var vi på vej ind i en finansiel krise, som har gjort, at der har været meget fokus på omkostningsbesparelser hos kunderne. Det har været udslagsgivende for, at vores kunder ikke har villet betale ekstra for et produkt."

Samtidig med, at kunderne har spændt bæltet ind, anerkender Peter Leschly også, at konkurrenterne har hævet bundniveauet.

"Vores konkurrenter har fundet ud af, at kunderne sætter pris på pålidelighed, og det er noget vi i Maersk Line differentierer os på og til stadighed gør, men der er ingen tvivl om, at det er blevet forbedret på industriniveau. Bundniveauet er blevet hævet," siger han.

Som markedet ser ud i dag, er der heller ikke noget, der tyder på, at Maersk Line vil genintroducere Daily Maersk lige foreløbigt.

"Markedsforholdene skal ændre sig markant, før vi vil genintroducere Daily Maersk. På den korte bane er det ikke tidspunktet at introducere et produkt på markedet, som er omkostningstungere end det, konkurrenterne tilbyder. Vi er ude på den anden side af de næste tre år, før det overhovedet kan blive aktuelt at genoverveje," siger han til Ritzau Finans.

Stort dyk i Asien-Nordeuropa-rater i sidste uge

Alphaliner: Maersk beholder 23 pct af oliebesparelsen

Maersk Line: Afskiberes frygt for alliancer er ubegrundet

Søren Skou: Det amerikanske marked gløder

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere