ShippingWatch

CKYHE opruster på Asien-Europa

Containeralliancen CKYHE lægger fra april sine ruter på Asien-Europa om og øger kapaciteten med 14-15 procent.

Foto: Hanjin

Alliancen CKYHE med medlemmerne Cosco, K Line, Yang Ming, Hanjin og Evergreen styrker sine ruter fra Fjernøsten til Europa og Middelhavet.

Alliancens plan er at fastholde sin eksisterende dækning med seks ugentlige afsejlinger til Nordeuropa og tre til Middelhavet, men samtidig styrke kapaciteten på ruterne. Det sker ved at indsætte ekstra kapacitet svarende til 15 procent på Nordeuropa og 14 procent til Middelhavet. Det er resultatet af, at nye skibe i størrelsesordenen på 10.000 til 14.00 teu, som vil erstatte skibe med størrelsen 5.000 til 9.500 teu.

"Blandt de bemærkelsesværdige ændringer er Evergreens Adriatic-Far East-USWC "UAM-pendulservice, som vil blive splittet op i to loops, og Piraeus vil som resultat derfor få fire kald (to vestågende kald og to østgående kald) i stedet for de nuværende to," skriver Alphaliner i en analyse af ændringerne.

Drewry: Alliancer er bedre end deres rygte

De nye services ser således ud:

Asien-Nordeuropa:

NE2 (10 x 14000TEU-skibe):

Nansha-Kaohsiung-Yantian-Singapore-Piraeus-Rotterdam-Felixstowe-Hamborg-Antwerpen-Piraeus-Singapore-Hongkong-Nansha.

NE3 (11 x 13000TEU-skibe):

Xingang-Dalian-Qingdao-Shanghai-Ningbo-Singapore-Rotterdam-Hamborg-Antwerpen-Shanghai-Xingang.

NE5 (10 x 14000TEU-skibe): Evergreen Line names as CEM

Shanghai-Ningbo-Yantian-Tanjung Pelepas-Rotterdam-Felixstowe-Hamborg-Rotterdam-Tanjung Pelepas-Kaohsiung-Shanghai.

NE6 (11 x 13000TEU-skibe:

Qingdao-Kwangyang-Pusan-Shanghai-Yantian-Singapore-Algeciras-Hamborg-Rotterdam-Le Havre-Algeciras-Singapore-Yantian-Qingdao.

NE7 (10 x 14000TEU-skibe):

Ningbo-Shanghai-Xiamen-Singapore-Piraeus-Hamborg-Rotterdam-Felixstowe -Antwerpen-Piraeus-Ningbo.

NE8 (10 x 8500TEU-skibe): Evergreen Line names as CES

Taipei-Ningbo-Shanghai-Shekou-Colombo-Felixstowe-Hamborg-Rotterdam-Le Havre-Colombo-Taipei.

Asien-Middelhavet:

MD1 Pendulum service (16 x 10000TEU-skibe):

Pusan-Qingdao-Shanghai-Ningbo- Yantian- Hongkong-Nansha-Singapore-Piraeus-La Spezia-Genova-Barcelona-Valencia-Piraeus-Singapore-Vung Tau-Hongkong-Shanghai-Pusan- (USA) -Pusan.

MD2 (10 x 8500TEU-skibe):

Xiamen-Ningbo-Shanghai-Kaohsiung-Yantian-Singapore-Port Said-Ashdod-Genova-Barcelona-FOS-Port Said-Singapore-Hongkong-Xiamen.

ADR (10 x 8500TEU-skibe):

Qingdao-Shanghai-Ningbo-Taipei-Shekou-Yantian-Tanjung-Pelepas-Ashdod- Alexandra-Piraeus-Koper-Trieste-Piraeus-Jeddah-Colombo-Tanjung Pelepas-Shekou-Kaohsiung-Qingdao

Drewry: Markedet for kæmpeskibe i skarp opdeling 

K Line skifter ud i ledelsen

Evergreen bestiller elleve kæmpeskibe 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

I denne uge løftede Maersk Tankers sløret for sit nye forretningsben med handelshuset Cargill, mens DFDS sagde ja til at købe grøn ammoniak fra en fabrik i Esbjerg fra 2026. Det grønne brændstof skal hældes i rederiets færger.

Banker vil helst finansiere nybyggede skibe

Bankerne vil helst finansiere nybyggede skibe eller retrofits, lyder det fra flere paneldeltagere ved dette års digitale Marine Money konference. Især LNG er populært blandt skibsejerne, der dog generelt holder igen med nye bestillinger.

Kulturborgmester vil have færre krydstogtskibe til København

Antallet af krydstogtskibe i Københvan skal barberes markant ned, mens der skal stilles strengere miljøkrav. Det mener kultur- og fritidsborgmester, Franciska Rosenkilde (Alt), der i et nyt politisk forslag vil have forvaltningen til at undersøge mulighederne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs