ShippingWatch

Hvert femte Maersk Line-skib under dansk flag

De store globale containerrederier har langt hovedparten af deres skibe under fremmed flag, viser opgørelse fra analysehuset SeaIntel.

Foto: Maersk Line

20 procent eller hver femte af Maersk Lines skibe sejler under dansk flag, viser en opgørelse fra SeaIntel over de 20 største containerrederiers nationale identitet og de flagstater, de vælger at benytte for deres skibe.

Kun tyske Hapag-Lloyd har en større andel end Maersk Line, knap 40 procent, af rederiets samlede antal skibe under nationalt flag blandt de europæisk-baserede rederier.

I forhold til rederiernes samlede kapacitet under nationalt flag er tallet for Maersk Line ca. 30 procent, mens ca. 55 procent af Hapag-Lloyd-flådens samlede kapacitet sejler under tysk flag.

Udklip.PNG

Kilde: SeaIntel Maritime Analysis

"I tilfældet med Maersk Line viser fordelingen, at Maersk Line i overvejende grad har valgt at lade de store skibe sejle under danske flag. Det samme gælder for Hapag-Lloyd. Opgørelsen er selvfølgelig klart et udtryk for, at der er flag, der er mere fordelagtige. Det er også et udtryk for, hvor velvillige de forskellige nationalstater er i forhold til at lave lovgivning, der er internationalt konkurrencedygtig. Er man det, må man alt andet lige også forvente, at rederierne vælger at indflage en god portion af skibe, hvor man også er hjemhørende," siger Lars Jensen, direktør og partner i SeaIntel, til ShippingWatch:

"I forhold til Maersk Line må rederiets andel af skibe under dansk flag være udtryk for, at reglerne om flagning af danske skibe er forholdsvis konkurrencedygtige internationalt, siden Maersk er blandt dem, der faktisk har en meget høj andel af skibe under nationalt flag, mens lande som Japan og Korea tydeligvis absolut ikke er konkurrencedygtige i forhold til indflagede skibe."

En stor del af Maersk Lines flåde sejler ifølge Lars Jensen under Hongkong-, Liberia- eller Singapore-flag.

Containerredere foretrækker fremmed flag

Redere: Danmark er et hanefjed foran Norge

 

Nationalitetskrav kan tvinge tysk storreder til udflagning

Norske redere vil have dansk nettolønsordning

 

Forsiden lige nu

Janholt styrer mod overskud i Pioneer efter turbulent år

Tørlastrederiet Pioneer Marine, der i september hentede Torben Janholt, den tidligere topchef i J. Lauritzen, ind som CEO, endte fjerde kvartal med et overskud. Et turbulent 2017, hvor hele ledelsen blev skiftet ud, skal afløses af plus for hele 2018, siger Janholt til ShippingWatch.

Teekay Tankers venter rateopsving frem mod 2019

Det canadiske tankrederi fik et mindre underskud i både fjerde kvartal og hele året i et marked, hvor bl.a. en lavere olieproduktion fra Opecs side førte til lavere rater end normalt. Skrotning kan føre til stærkere rater hen mod slutningen af året, siger CEO.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere