ShippingWatch

Maersk Line er igen mest rettidig

Efter at Hamburg Süd i flere omgange har været verdens mest rettidige containerrederi foran Maersk Line, har det danske rederi genvundet 1. pladsen, viser ny opgørelse fra SeaIntel.

Foto: Maersk Line

Maersk Line genvandt i marts tronen som det mest rettidige containerrederi foran Hamburg Süd og United Arab Shipping Company (UASC), viser en ny opgørelse fra SeaIntel Maritime Analysis.

For første gang siden november 2013 steg de store containerrederiers pålidelighed samlet med 4,2 procentpoint til 72,3 procent.

Hamburg Süd slår Maersk Line på rettidighed

Trods forbedringen fra februar til marts efter lang tids fald synes der at være et stykke vej endnu til et tilfredsstillende niveau for kunderne, siger Alan Murphy, COO og partner i SeaIntel:

"Selv om vi nu ser forbedringer, vil det tage nogle måneder med konstante fremskridt, før kunderne vil opleve et niveau svarende til det, der oplevede for et år siden. Det er tvivlsomt, om det lykkes for rederierne, fordi flertallet af dem vil omlægge deres services på de store øst-vest ruter og nogle nord-syd ruter."

Maersk Line forbedrede sin punktlighed med fem procentpoint fra februar til marts til i alt 83,6 procent, mens Hamburg Süd og UASC tilsvarende opnåede henholdsvis 81,1 procent og 75,9 procent.

Flere steder ser det fortsat skidt ud for rederne samlet set, bl.a. på de vestgående atlantiske ruter, fra Sydamerikas vestkyst til Asien og på Asien-Nordeuropa, der ligger henholdsvis 21, 24 og 27 procentpoint under niveauet i marts 2013.

Alphaliner: Daily Maersk indhentet af rivalerne

Maersk: Dårligt vejr rammer punktlighed

Forsiden lige nu

Én alliance sidder på hovedparten af global ordrebog

Det er især medlemmerne af en af de store containeralliancer, der har bestilt nye skibe inden for det seneste halve år. Ser man på skibe på over 16.000 teu, står alliancen for 58,6 pct. af ordrerne, skriver Seaintel i en ny analyse.

Golden Ocean håber miljøkrav kan opveje flådevækst i tørlast

Markedet har forbedret sig for tørlast, og det har fået ordrebogen til at vokse og potentielt presse konkurrencen i de kommede år. Golden Ocean håber, at de næste par års miljøkrav kan presse flere skibe til ophugning, lyder det i forbindelse med regnskabet for 2017.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere