UASC på vej med egne LNG-stationer
Det Dubai-baserede United Arab Shipping Company (UASC) satser stort på brugen af LNG som fuel, og rederiet bestilte sidste år i alt ti containerskibe over 14.000 teu i den DNV GL-klassificerede LNG ready-klasse.
Skibene skal på ruten mellem Asien og Europa fragte containere, når de første i løbet af i år er klar fra værftet Hyundai Heavy Industries, og fra start kommer det alene til at ske på konventionel vis. På sigt skal der skiftes over til gassejlads, men da det for gaskapaciteten ombord kan være en ret lang tur at sejle imellem de to kontinenter, har UASC planer om at etablere egne bunkertankstationer, for at skibene kan tanke på halvvejen i Mellemøsten i begge retninger, skriver Seatrade Global.
"De [UASC, red.] kommer til at etablere en LNG bunkringstation i Mellemøsten," udtalte Jost Bergmann, der er direktør for containerskibene i DNV GL, på et seminar i Singapore, og tilføjede, at UASC både overvejer en terminalløsning, og en løsning på vandet, hvor overførslen kommer til at ske fra skib til skib.
Hvor stationen kommer til at ligge, er endnu ikke vedtaget, men da Qatar er blandt aktionærerne i rederiet og derudover også er storproducent af LNG, vil det oplagte være at placere stationen der.
Arabiske UASC vil slå Maersks megaskibe
LNG med tankkapacitet
Udover UASC er det endnu småt med skibe, der fra nybygning bliver gjort klar til LNG-sejlads. I USA er blandt andet RoRO-rederiet Crowley på trapperne med de to første LNG-skibe, som er tegnet af Wärtsilä og sat til levering i slutningen af 2016. Det afgørende nye i LNG-designet for disse to skibe er gastanken, der har en kapacitet på 2.400 kubikmeter gas, eller hvad der svarer til sejlads i op til to uger, ligger under dæk, og at de samtidig ikke optager mere end fem pct. af containerkapaciteten ombord.
Gazprom på vej med LNG-bunker i Østersøen
Ifølge Jacob Thygesen, der er globalt kommercielt ansvarlig i Wärtsilä Ship Design, kan de to amerikanske skibe være starten på en mindre revolution.
”Det rummer enorme muligheder, og jeg tror, at dette kommer til at åbne op for hele containerbranchen, der bliver nødt til at tænke i nye baner,” sagde Jacob Thygesen i sidste uge til ShippingWatch og tilføjede:
"Jeg tror, det her bliver starten på en fuldstændig forandring, et paradigmeskifte, i containerskibsfarten, og ti år fra nu tvivler jeg på, at der vil være nogle konventionelt drevne containerskibe tilbage."
Wärtsilä: LNG fylder alt i container om 10 år
Relaterede artikler:
Wärtsilä: LNG fylder alt i container om 10 år
For abonnenter
Drewry: United Arab udfordrer de store
For abonnenter