Renault propper biler i containere for at undgå høje fragtpriser

Renault har fundet en måde til at få tre biler ind i en container. Producenten vil bruge metoden til at sende tusindvis af biler til Le Havre.
Der er plads til tre biler af modellen Arkana i en høj 40-fodscontainer, siger Renault.
Der er plads til tre biler af modellen Arkana i en høj 40-fodscontainer, siger Renault.

Den franske producent Renault tænker kreativt for at undgå de høje fragtpriser hos rederier, som specialiserer sig i at transportere biler.

Selskabet planlægger at sende et større antal biler fra Sydkorea til Frankrig ombord i containere. Det skriver mediet Korea Herald.

Normalt bliver biler ellers fragtet på særlige skibe, som er bygget til formålet. Men raterne for at booke plads på de skibe er i øjeblikket så høje, at Renault har følt sig tvunget til at gå andre veje.

”Vi bruger shipping i containere, fordi det er udfordrende at finde rendyrkede bilrederier, men også fordi der fragtpriserne er næsten fordoblet det seneste år,” siger Lee Sun-hee, som er eksportchef på Renaults fabrik i Busan, til Korea Herald.

Renault holdt i sidste uge et pressemøde, hvor de viste, hvordan de får plads til tre biler af modellen Arkana i en høj 40-fodscontainer.

Planen er nu at bruge metoden til at skrue op for eksporten af biler fra Busan til Le Havre.

”Vi kommer til at fragte omkring 1.500-1.700 Arkana-biler til Frankrig hver eneste måned, hvilket svarer til ca. 10 pct. af den totale eksport fra vores koreanske afdeling,” siger Lee Sun-hee.

De specialiserede bilrederier havde det svært under pandemien, hvor nedlukninger og chipmangel fik markedet til at gå stå.

Op til coronakrisen blev mange af selskaber desuden dømt i en verdensomspændende kartelsag, som betød, at de skulle bruge mange penge på at betale store bøder.

Men nu er der igen kommet gang i bilsalget, selv om det endnu ikke helt er på niveau med tiden før krisen. Samtidig betyder de økonomiske vanskeligheder i de foregående år, at der kun er bestilt ganske få nye skibe.

Det har skabt rift om pladsen på bilskibene og fået priserne til at stige til glæde for rederier som bl.a. Höegh Autoliners og Gram Carriers.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også