En del af Watch Medier

ShippingWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
09.01.2023kl. 09.58

Rederiernes nedtur tynger økonomien: Er faldet med hele 27 pct.

Rederierne var med til at trække den danske eksport op under coronakrisen, men nu går det hurtigt den anden vej.
Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
af NIKLAS KRIGSLUND

Fragtprisernes næsten lodrette nedtur begynder for alvor at sætte spor i Danmarks nationaløkonomi.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at den danske eksport af søtransport er faldet med hele 27 pct. fra august til november 2022.

Det er med til at trække den samlede eksport ned, skriver Dansk Erhverv i en analyse af tallene.

”Eksportindtægterne fra søtransporten falder kraftigt i øjeblikket og er en stor del af forklaringen på, at dansk eksport falder,” skriver seniorøkonom Kristian Skriver.

De seneste måneders kraftige fald i fragtraterne er nu desværre med til at trække eksporten ned

Kristian Skriver, seniorøkonom, Dansk Erhverv

Under pandemien skød priserne på især containerfragt i vejret i takt med, at store hjælpepakker gav forbrugerne flere penge mellem hænder. Pengene blev i stor stil brugt på varer fra Fjernøsten, som bliver sejlet til Nordeuropa og USA på containerskibe.

Det var med til at forgylde bl.a. Maersk, som har tjent flere penge under coronakrisen end nogen anden virksomhed i dansk erhvervshistorie. Danske rederier, der sejler med tørlastvarer, nød også godt af de højeste priser siden før finanskrisen i 2008.

I 2022 begyndte fragtraterne imidlertid at falde fra tinderne, og det er nu med til at trække dansk eksport ned.

”Søfarten har i år udgjort en meget stor del af den samlede danske eksport, men de seneste måneders kraftige fald i fragtraterne er nu desværre med til at trække eksporten ned,” skriver Dansk Erhvervs seniorøkonom, Kristian Skriver, i sin analyse.

Priserne på containerfragt er faldet med 77 pct. det seneste år, viser den seneste udgave af analysehuset Drewry’s globale prisindeks.

Det er ellers forventningen hos flere af de store rederier som Maersk og den tyske konkurrent Hapag-Lloyd, at fragtmarkedet har ændret sig fundamentalt under pandemiens logistiske kaos.

Begge rederier oplever, at kunderne i virksomhederne nu vægter forsyningssikkerhed højere end pris.

Samtidig betyder det seneste årtis konsolidering, at rederierne i princippet har nemmere ved at opføre sig disciplineret og tage skibe ud, når efterspørgslen falder, istedet for at kaste sig ud i en lang og udmagrende priskrig uden vindere.

Ifølge Drewry tyder meget dog på, at mange rederier lige nu sænker prisen for at få fyldt skibene og dermed gentager adfærden fra årene efter finanskrisen, hvor der ligesom nu var for mange skibe på vandet i forhold til efterspørgslen på fragt.

”Vi havde for høje tanker om rederierne, da vi troede, at de proaktivt ville styre kapaciteten. Et dybtliggende instinkt til at bevare voluminerne er sparket ind,” skriver Drewry i en ny analyse.

Relaterede artikler:

  • Billedet er en illustration. Overskriften referer ikke til rederierne, som ses her på billedet. | Foto: Georg Wendt/AP/Ritzau Scanpix

    Kollapset i spotraterne giver tab til store rederier på vigtige ruter

    For abonnenter

  • Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix

    Nu begynder fragtprisernes fald fra tinderne at sætte sig i Danmarks økonomi

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Wärtsiläs økonomiske tab efter Rusland-exit har kunnet mærkes i alle kroge af forretningen, siger chef for marine systemer Tamara de Gruyter. | Foto: Wärtsilä
Leverandører

Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter afsked med Rusland

Den finske leverandør Wärtsilä aflyste et hav af projekter i kølvandet på krigen i Ukraine. Selskabet efterlod forretning for et beløb, der svarer til ca. 1,8 mia. kr.
  • Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland
  • Rederier kan spare tonsvis af brændstof: "Der ligger et kæmpe uforløst potentiale"

For abonnenter

Anders Holch-Povlsen er storaktionær i webshoppen Asos, som har indgået et stort samarbejde om transport med Maersk. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Logistik

Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand

For abonnenter

Logistik

Speditør slår kløerne i den allersidste jumbojet fra Boeing

Foto: PR Dof Group
Offshore

Dofs bestyrelse vil have aktionærer til at hastegodkende redningsplan

For abonnenter

Foto: Ritzau Scanpix/Andrew Biraj
Miljø & Politik

Rederier fik ophugget 292 skibe på strande i Sydøstasien sidste år

For abonnenter

Photo: Stine Bidstrup/ERH
Container

Lav amerikansk købelyst truer containerfragten over Stillehavet

For abonnenter

Læs også

Foto: Hamburg Süd
Container

Kunder reagerer på Maersks farvel til Hamburg Süd: "Piller ved arvesølvet"

Maersks beslutning om at omdøbe rederiet Hamburg Süd og andre datterselskaber for at lægge dem ind under Maersk-brandet skaber stærke reaktioner hos nogle kunder og undren hos andre.

For abonnenter

Foto: Mikhail Klimentyev/AFP/Ritzau Scanpix
Offshore

Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet

Ny embargo og pres på oliepriserne skal stække den russiske krigsøkonomi yderligere. Minister advarer imod, at Europa mister »strategisk aktiv«, hvis sanktionerne går for vidt.

For abonnenter

Foto: Uncredited/AP/Ritzau Scanpix
Container

Topchef bekræfter: Rederier er mærket af fyldte lagre og nervøse forbrugere

Virksomheder har for mange varer på lager, og forbrugerne holder på pengene. Det er med til at presse rederierne, bekræfter topchefen i amerikanske Matson.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter afsked med Rusland – 12.00
  • Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand – 11.44
  • Lav amerikansk købelyst truer containerfragten over Stillehavet – 11.17
  • Rederier fik ophugget 292 skibe på strande i Sydøstasien sidste år – 10.39
  • Speditør slår kløerne i den allersidste jumbojet fra Boeing – 09.53
  • Dofs bestyrelse vil have aktionærer til at hastegodkende redningsplan – 08.55
  • Oliepriserne i beskeden stigning med aftagende inflation – 08.28
  • Rederierne flytter tonnage væk fra svækket Kina til især to andre ruter – 07.43
  • Boreselskab får kontrakt på 392 mio. dollar til rig – 07.35
  • Kunder reagerer på Maersks farvel til Hamburg Süd: "Piller ved arvesølvet" – 06.59
  • EU vil skyde 170 mia. euro efter grønne teknologier – 31. jan.
  • Ny rekord: Olieselskab tjente trecifret milliardbeløb i 2022 – 31. jan.
  • Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel – 31. jan.
  • Wilson forventer stærkere år trods flere skibe og udgifter – 31. jan.
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår – 31. jan.
Flere nyheder

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Financial Controller

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Fleet Manager

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Head of Business Development

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Financial Controller

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Fleet Manager

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge