ShippingWatch

Tårnhøje containerrater kan udløse opjustering fra Maersk

Containerraterne stiger igen i denne uge, og det høje niveau kan udløse en opjustering fra verdens største containerrederi Maersk, vurderer Jyske Bank.

Foto: Maersk Triple-E/Kontraframe.dk

Fragtraterne holder højt niveau - og det kan udløse opjustering

Fragtraterne for containertransport fortsætter med at være på et højt niveau, og derfor er der lagt i kakkelovnen til en opjustering fra Mærsk inden længe, vurderer Jyske Bank.

"De fortsat stærke fragtrater er kommet som en overraskelse for os,"  skriver Jyske Bank, der fredag har hævet sit kursmål til 15.000 kr. fra 10.500 kr. og hævet sin anbefaling til "hold" fra "sælg".

Fredag stiger Mærsk B-aktien med 1,7 pct. til 15.060 kr.

Finanshuset Jefferies er også overrasket over, hvordan fragtraterne har udviklet sig, fremgår det af en kommentar fra banken. Banken har anbefalingen "køb" og et kursmål på 16.500 kr.

"Normaliseringen af containermarkedet tager længere tid end forventet på grund af løbende flaskehalse og kapacitetsbegrænsninger, forværret af den nylige blokering af Suez-kanalen, mens containerefterspørgsel understøttes af den største lageropfyldning, der er registreret i USA," skriver Jefferies.

Fredag er der kommet tal fra rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der måler spotprisen på containerfragt fra Shanghai til en række destinationer verden over. Raterne på fragt af containere fra Kina til resten af verden steg for tredje uge i træk - nu med 6,8 pct.

Hæver forventning til driftsresultat

Jyske Bank hæver sit EBITDA-estimat for selskabet som en konsekvens af den langsommere end ventet normalisering af fragtraterne. Banken venter nu en driftsindtjening på EBITDA-niveau omkring 12,4 mia. dollar mod tidligere 9,6 mia. dollar. Konsensus i markedet lyder i øjeblikket på 11,7 mia. dollar. Mærsks egen guidance for 2021 er 8,5-10,5 mia. dollar.

"Vi forventer derfor, at Mærsk opjusterer sin guidance enten op til eller i forbindelse med Mærsks Q1 ’21. Fundamentalt set mener vi fortsat, at Mærsk er en meget dyr aktie, men aktien har stærkt momentum i øjeblikket," skriver Jyske Bank.

Jyske Bank peger på en række årsager til, at fragtraterne fastholder et fortsat højt niveau. Fragtraterne er blandt andet drevet af det øgede forbrug af fysiske varer, som nedlukningerne rundt omkring i verden har medført.

Normalisering i andet halvår

Samtidig har flere finanspolitiske tiltag, blandt andet den amerikanske præsident Joe Bidens stimulanspakke, sat skub i forbruget. Torsdag viste det amerikanske detailsalg en stigning på 9,8 pct. i marts mod ventet 5,8 pct.

"Derudover har blokaden af Suez-kanalen forlænget den normaliseringsproces, som de globale forsyningskæder gennemgår i øjeblikket, og samtidig sænker covid-19-restriktionerne effektiviteten af havnene verden over, hvilket skaber flaskehalsproblemer," skriver Jyske Bank.

Tidligere vurderede banken, at normaliseringen af fragtraterne gradvist ville finde sted i andet kvartal i år. Men nu er forventningen, at fragtraterne først gradvist vil begynde sin normalisering i andet halvår.

"Det er fortsat vores forventning, at normaliseringen af fragtraterne kommer, når den globale vaccineudrulning gør serviceforbrug muligt igen," lyder det fra Jyske Bank.

Containerraterne stiger for anden uge i træk

Containerrater stiger for første gang i fem uger 

Containerrater falder 0,5 pct. 

Mere fra ShippingWatch

NGO-alliance: Sæt sod fra skibe på agendaen for Arktis

Topmødet om Arktis i morgen og torsdag bør sætte skibsfartens forurenning af Arktis med sodpartikler på den politiske dagsorden, opfordrer Clean Arctic Alliance. Skibssod forstærker opvarmingen og afsmeltningen af iskappen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs