En del af Watch Medier

ShippingWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
27.03.2021kl. 09.51

Kaos i Suez-kanalen koster Ikea og andre giganter milliarder

Fastklemt containerskib i Suez-kanalen kan koste den globale handel mellem 37 og 63 milliarder kroner om ugen.
Foto: MAXAR TECHNOLOGIES/VIA REUTERS / X80001
AF RITZAU

Det enorme containerskib, der for tiden blokerer for trafikken i Suez-kanalen i begge retninger, truer med at gøre det endnu mere vanskeligt for europæiske detailhandlere at skaffe nye varer.

Det oplyser flere virksomheder, fire dage efter at containerskibet gik på grund og blokerede den enormt vigtige vandvej i Egypten.

Siden er det kommet frem, at det formentlig vil tage uger at få det 400 meter lange containerskib "Ever Given" fri.

Blokeringen af den vigtige handelsrute er bare den seneste krise, der rammer den globale forsyningskæde, hvor nedlukninger og coronapandemien også har gjort det vanskeligere at transportere varer.

Den svenske møbelgigant Ikea, den britiske elektronikforhandler Dixons Carphone og det hollandske selskab Blokker, der sælger husholdningsvarer, er blandt de detailvirksomheder, der har varer på det fastklemte skib.

Ikea har omkring 110 containere på skibet og er i færd med at undersøge, hvor mange yderligere containere der er på andre skibe, der venter på at sejle gennem kanalen.

Det maritime tidsskrift Lloyd's List estimerer, at varer for omkring 9,6 milliarder dollar - svarende til 60 milliarder kroner - passerer gennem Suez-kanalen dagligt.

Den internationale forsikringsgigant Allianz melder, at blokaden kan koste den globale handel mellem 37 og 63 milliarder kroner om ugen.

Den menneskeskabte Suez-kanal forbinder Middelhavet og Det Røde Hav. Den er langt den hurtigste rute for søtransport mellem Asien og Europa.

Benytter et rederi den alternative rute rundt om sydspidsen af det afrikanske kontinent, skal der lægges fem-seks dage oveni transporttiden.

Normalt sejler der 25.000 skibe gennem om året. Flere skibe har allerede valgt at sejle og tage den lange vej rundt om Afrika.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Wärtsiläs økonomiske tab efter Rusland-exit har kunnet mærkes i alle kroge af forretningen, siger chef for marine systemer Tamara de Gruyter. | Foto: Wärtsilä
Leverandører

Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter sin afsked med Rusland

Den finske leverandører Wärtsilä aflyste et hav af projekter i kølvandet på krigen i Ukraine. Selskabet efterlod forretning for et beløb, der svarer til næsten 1,8 mia. kr.
  • Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland
  • Rederier kan spare tonsvis af brændstof: "Der ligger et kæmpe uforløst potentiale"

For abonnenter

Anders Holch-Povlsen er storaktionær i webshoppen Asos, som har indgået et stort samarbejde om transport med Maersk. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Logistik

Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand

For abonnenter

Logistik

Speditør slår kløerne i den allersidste jumbojet fra Boeing

Photo: PR Dof Group
Offshore

Dofs bestyrelse vil have aktionærer til at hastegodkende redningsplan

For abonnenter

Foto: Ritzau Scanpix/Andrew Biraj
Miljø & Politik

Rederier fik ophugget 292 skibe på strande i Sydøstasien sidste år

For abonnenter

Foto: Stine Bidstrup/ERH
Container

Lav amerikansk købelyst truer containerfragten over Stillehavet

For abonnenter

Læs også

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

Hapag-Lloyd og ONE bekræfter, at festen sluttede brat i slutningen af 2022. Analysedirektør mener, at mange rederier er blevet taget på sengen.

For abonnenter

Foto: Hamburg Süd
Container

Kunder reagerer på Maersks farvel til Hamburg Süd: "Piller ved arvesølvet"

Maersks beslutning om at omdøbe rederiet Hamburg Süd og andre datterselskaber for at lægge dem ind under Maersk-brandet skaber stærke reaktioner hos nogle kunder og undren hos andre.

For abonnenter

Foto: Mikhail Klimentyev/AFP/Ritzau Scanpix
Offshore

Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet

Ny embargo og pres på oliepriserne skal stække den russiske krigsøkonomi yderligere. Minister advarer imod, at Europa mister »strategisk aktiv«, hvis sanktionerne går for vidt.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter sin afsked med Rusland – 12.00
  • Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand – 11.44
  • Lav amerikansk købelyst truer containerfragten over Stillehavet – 11.17
  • Rederier fik ophugget 292 skibe på strande i Sydøstasien sidste år – 10.39
  • Speditør slår kløerne i den allersidste jumbojet fra Boeing – 09.53
  • Dofs bestyrelse vil have aktionærer til at hastegodkende redningsplan – 08.55
  • Oliepriserne i beskeden stigning med aftagende inflation – 08.28
  • Rederierne flytter tonnage væk fra svækket Kina til især to andre ruter – 07.43
  • Boreselskab får kontrakt på 392 mio. dollar til rig – 07.35
  • Kunder reagerer på Maersks farvel til Hamburg Süd: "Piller ved arvesølvet" – 06.59
  • EU vil skyde 170 mia. euro efter grønne teknologier – 31. jan.
  • Ny rekord: Olieselskab tjente trecifret milliardbeløb i 2022 – 31. jan.
  • Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel – 31. jan.
  • Wilson forventer stærkere år trods flere skibe og udgifter – 31. jan.
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår – 31. jan.
Flere nyheder

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Fleet Manager

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Financial Controller

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Fleet Manager

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Financial Controller

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge