En del af Watch Medier

ShippingWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
24.02.2021kl. 07.52

Maersks ordrebog er blevet mere regionalt orienteret

Maersk har den laveste ordrebog blandt de ti største containerrederier i verden. Samtidig har Maersk ingen nye megaskibe på vej, og det indikerer ifølge Alphaliner, at Maersk har ændret strategi, når det kommer til nye skibe.
Foto: Jason Redmond/Reuters/Ritzau Scanpix
af CHRISTIAN CARLSEN

Maersks strategi for bestilling af nye skibe ser ud til at have ændret karakter. Sådan lyder vurderingen fra analysehuset Alphaliner.

Fra at have opereret de allerstørste containerskibe i verden, har Maersk i dag ingen ordre på nye megaskibe, men fokuserer i stedet på mellemstore skibe.

"Ganske interessant har Maersk indtil videre ikke vist nogle ambitioner om at bestille skibe af denne størrelse (megaskibe, red.), og det lader til, at rederiet har konkluderet – i hvert fald på dets højkapacitets øst-vest-ruter – at den yderligere størrelse i bedste fald kun giver et meget marginalt udbytte i besparelser per teu," skriver Alphaliner.

Maersk har i dag den laveste ordrebog blandt verdens ti største containerrederier med blot 48.000 teu på vej. Samtidig består ordrebogen udelukkende af regionale skibe på mellem 2100 og 3500 teu.

"I de senere år har selskabets ordreaktivitet endnu engang været målrettet nye skibe, som vil tillade Maersk at servicere mellemstore havne og havne med fysiske begrænsinger med de største og formentlig mest effektive skibe i markedet," skriver Alphaliner.

Analysehuset vurderer, at Maersk formentlig holder tilbage med ordrer på megaskibe, indtil rederiet har lagt sig fast på en strategi for, hvilke skibe der kan indfri rederiets ambitioner om CO2-neutralitet i 2050.

Maersks begrænsede appetit på nye skibe betyder, at det danske rederis alliancepartner, MSC, er godt på vej til at overtage pladsen som verdens største rederi målt på tonnage.

I dag har Maersk en flåde på 4,12 mio. teu, mens MSC's flåde er på 3,87 mio. teu. Til gengæld har MSC en ordrebog på 420.000 teu.

Evergreen bestiller op mod 20 nye skibe

Wan Hai bestiller 12 nye containerskibe og haler ind på konkurrent

Relaterede artikler:

  • Arkivfoto. | Foto: PR / Pexels

    Evergreen bestiller op mod 20 nye skibe

    For abonnenter

  • Foto: Eugene Hoshiko/AP/Ritzau Scanpix

    Wan Hai bestiller 12 nye containerskibe og haler ind på konkurrent

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Wärtsiläs økonomiske tab efter Rusland-exit har kunnet mærkes i alle kroge af forretningen, siger chef for marine systemer Tamara de Gruyter. | Foto: Wärtsilä
Leverandører

Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter sin afsked med Rusland

Den finske leverandører Wärtsilä aflyste et hav af projekter i kølvandet på krigen i Ukraine. Selskabet efterlod forretning for et beløb, der svarer til næsten 1,8 mia. kr.
  • Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland
  • Rederier kan spare tonsvis af brændstof: "Der ligger et kæmpe uforløst potentiale"

For abonnenter

Anders Holch-Povlsen er storaktionær i webshoppen Asos, som har indgået et stort samarbejde om transport med Maersk. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Logistik

Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand

For abonnenter

Logistik

Speditør slår kløerne i den allersidste jumbojet fra Boeing

Photo: PR Dof Group
Offshore

Dofs bestyrelse vil have aktionærer til at hastegodkende redningsplan

For abonnenter

Foto: Ritzau Scanpix/Andrew Biraj
Miljø & Politik

Rederier fik ophugget 292 skibe på strande i Sydøstasien sidste år

For abonnenter

Photo: Stine Bidstrup/ERH
Container

Lav amerikansk købelyst truer containerfragten over Stillehavet

For abonnenter

Læs også

Foto: Mikhail Klimentyev/AFP/Ritzau Scanpix
Offshore

Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet

Ny embargo og pres på oliepriserne skal stække den russiske krigsøkonomi yderligere. Minister advarer imod, at Europa mister »strategisk aktiv«, hvis sanktionerne går for vidt.

For abonnenter

Foto: Hamburg Süd
Container

Kunder reagerer på Maersks farvel til Hamburg Süd: "Piller ved arvesølvet"

Maersks beslutning om at omdøbe rederiet Hamburg Süd og andre datterselskaber for at lægge dem ind under Maersk-brandet skaber stærke reaktioner hos nogle kunder og undren hos andre.

For abonnenter

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

Hapag-Lloyd og ONE bekræfter, at festen sluttede brat i slutningen af 2022. Analysedirektør mener, at mange rederier er blevet taget på sengen.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter sin afsked med Rusland – 12.00
  • Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand – 11.44
  • Lav amerikansk købelyst truer containerfragten over Stillehavet – 11.17
  • Rederier fik ophugget 292 skibe på strande i Sydøstasien sidste år – 10.39
  • Speditør slår kløerne i den allersidste jumbojet fra Boeing – 09.53
  • Dofs bestyrelse vil have aktionærer til at hastegodkende redningsplan – 08.55
  • Oliepriserne i beskeden stigning med aftagende inflation – 08.28
  • Rederierne flytter tonnage væk fra svækket Kina til især to andre ruter – 07.43
  • Boreselskab får kontrakt på 392 mio. dollar til rig – 07.35
  • Kunder reagerer på Maersks farvel til Hamburg Süd: "Piller ved arvesølvet" – 06.59
  • EU vil skyde 170 mia. euro efter grønne teknologier – 31. jan.
  • Ny rekord: Olieselskab tjente trecifret milliardbeløb i 2022 – 31. jan.
  • Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel – 31. jan.
  • Wilson forventer stærkere år trods flere skibe og udgifter – 31. jan.
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår – 31. jan.
Flere nyheder

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Senior Financial Controller

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Fleet Manager

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Regnskabs-/økonomichef

Se flere jobs

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Senior Financial Controller

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Fleet Manager

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge