ShippingWatch

Containerrater fra Asien til Europa falder for første gang i lang tid

12 ugers uafbrudt stigninger i raterne på containerfragt mellem Asien og Europa blev brudt i denne uge. Faldet var dog yderst beskedent og samlet set stiger raterne fra Kina, omend i noget langsommere tempo.

Foto: Brendan Mcdermid/Reuters/Ritzau Scanpix

Raterne på fragt af containere fra Kina til resten af verden er i årets anden uge fortsat op, men i noget langsommere tempo.

Rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der måler spotprisen på containerfragt fra Shanghai til en række destinationer verden over, steg for 14. uge i træk i perioden fra den 8. januar til 15. januar. Stigningen er på 0,5 pct. til 2885. Det giver en samlet stigning på 194,1 pct. siden den 17. januar 2020.

På ruterne mellem Asien og Europa, hvor Mærsk dominerer sammen med schweiziske MSC gennem 2M-alliancen, faldt prisen med 0,9 pct. eller 39 dollar til 4413 dollar per tyvefodscontainer (teu).

Dermed falder prisen tilbage fra det højeste niveau siden mindst 2012, hvor Ritzau Finans begyndte at følge indekset. Prisen på ruten var steget i de foregående 12 uger fra 1084 dollar per tyvefodscontainer (teu) den 16. oktober.

På den anden store rute mellem Asien og den amerikanske vestkyst steg raterne i sidste uge med 35 dollar til 4054 dollar per fyrrefodscontainer (feu).

Amerikansk speditør: Overophedet containermarked kræver 500.000 nye containere

Coronapandemien blev en stresstest af Maersks nye strategi og kundernes vurdering

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

I ugens løb satte Nordens topchef ord på, hvordan et "katastrofalt" år for tankmarkedet vil sætte sine spor i 2021. Tankrederiet Torm køber tankskibe for godt 800 mio. kr. i svagt marked, mens Hafnia bl.a. ser på lønnen for at holde fast i de kvinder, der er i organisationen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs