ShippingWatch

Analysehus: Hårdere konkurrence mellem verdens ti største containerrederier

Siden pandemiens udbrud i begyndelsen af året er konkurrencen mellem verdens ti største containerrederier blevet øget. Det samme billede tegner sig over de seneste tre år, skriver Sea-Intelligence.

Foto: Martin Meissner/AP/Ritzau Scanpix

Konkurrencen mellem verdens ti største containerrederier er blevet hårdere, skriver analysehuset Sea-Intelligence.

"Inden for 'elite'-gruppen af de to store globale rederier er det relative landskab fladet en anelse ud – og derfor er det konkurrencemæssige pres blevet øget," skriver Sea-Intelligence.

Analysen er baseret på, hvor stor en del af den samlede opererede flåde, som det enkelte containerrederi opererer.

Over de seneste tre år har kun tre ud af verdens ti største containerrederier øget sin markedsandel. Siden september 2017 er det således kun Cosco, Hapag-Lloyd og HMM, der har øget kapaciteten.

Ser man på konkurrencesituationen i 2020, hvor den globale pandemi har sat dagsordenen, tegner et lignende billede sig. Siden virusudbruddet er CMA CGM og HMM de eneste i top ti, der har øget sine andele af den globale flåde.

I samme periode er raterne skudt til vejrs, og det har skabt stor debat og frustration hos afskiberne og myndigheder. Derfor kan ratestigningerne ikke forklares med mindre konkurrence mellem de store containerrederier, vurderer Sea-Intelligence.

Derimod handler de stigende rater om, at containerrederierne har skabt et miljø gennem blandt andet flere sejladser i alliancerne og øget transparens om priser, der mindsker risikoen for "ødelæggende priskrige" og i stedet belønner rederierne for "aktivt og hurtigt at håndtere udsving i efterspørgslen ved at foretage identiske, hurtige kapacitetsjusteringer."

Hapag-Lloyd har kontaktet værfter om bestilling af megaskibe

Spotraterne mellem Asien og Europa falder en smule

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere