Oliekollaps kom som kærkommen håndsrækning for Hapag-Lloyd

Kollapset i oliepriserne har sendt mange maritime selskaber i tovene, men for verdens femte største containerrederi, tyske Hapag-Lloyd, kom kollapset som en kærkommen hjælp, da coronavirussen lammede verdenshandlen i foråret.
Med det drastiske fald i oliepriserne, faldt priserne på skibsbrændstof tilsvarende. Det skete tilmed på et tidspunkt, hvor verdensflåden netop var blevet pålagt at sejle på dyrere, miljøvenlige brændstoffer.
Kravene trådte i kraft fra årsskiftet, og i månederne efter steg priserne på lavsvovlsbrændstof betydeligt.
Men en strid mellem Rusland og Saudi-Arabien om olieproduktionen, som fik oliepriserne til at kollapse, satte en effektiv stopper for de stigende brændstofpriser – og det på et tidspunkt, hvor store dele af verden lukkede ned på grund af udbruddet af covid-19.
Siden da er priserne dog steget en anelse igen.
For tyske Hapag-Lloyd har det medvirket til, at rederiet har tjent betydeligt flere penge i første halvår.
"Kollapset i oliepriserne hjalp os helt sikkert i andet kvartal, særligt i begyndelsen," siger Rolf Habben Jansen, adm. direktør i Hapag-Lloyd, til ShippingWatch.
På spørgsmålet om, hvorvidt tingene havde set helt anderledes for Hapag-Lloyd ud uden et kollaps i oliepriserne, svarer topchefen resolut:
"Absolut."
Rammer ikke så hårdt som frygtet
Regnskabet fra Hapag-Lloyd er endnu et eksempel på, at virusudbruddet rammer verdens største containerrederier mindre hårdt end frygtet.
Det var ellers forventningen, at containerrederierne for alvor ville blive ramt af coronakrisen i foråret, hvor virussen spredte sig fra Asien og fik flere af verdens vigtigste økonomier til at lukke ned.
Men siden hen har flere af de største rederier anført af Maersk været ude med meldinger om, at de negative effekter af coronavirussen på containermarkedet har været mindre end først antaget i andet kvartal.
En væsentlig forklaring er, at containerrederierne var hurtige til at reagere på den faldende efterspørgsel ved at aflyse rekordmange sejladser for at sænke udbuddet af skibe og holde hånden under fragtraterne.
Hapag-Lloyds topchef vil dog ikke gå så langt som at konkludere, at containerrederierne har løst sit indtjeningsproblem, som har præget dem i mange år.
"Jeg er ikke så sikker, hvis jeg skal være ærlig. Vi har været igennem et ekstraordinært andet kvartal, hvor vi havde en del medvind fra oliepriserne som kollapsede. Så at konkludere efter et kvartal, at verden er ændret, er at stramme den, når du ser tilbage på de sidste ti år," siger Rolf Habben Jansen.
Har iværksat spareprogram
Foruden at trække skibe ud af markedet har det tyske containerrederis fokus under coronakrisen især handlet om at sænke omkostningerne.
Målet er at sænke omkostningerne med et trecifret millionbeløb – vel at mærke i dollar. Det skal et spareprogram kaldet Performance Safeguarding Program (PSP) sikre.
Programmet blev lanceret i første halvår, og ifølge Hapag-Lloyd er over 1700 individuelle tiltag allerede blevet identificeret på tværs af organisationen.