ShippingWatch

Udsigterne for OOCL er blevet mere pessimistiske i marts

Udbruddet af coronavirusset skaber stor usikkerhed om udviklingen i transport- og logistiksektoren i løbet af i år, skriver OOCL i en regnskabsmeddelelse.

Foto: PR / OOCL

Udbruddet af coronavirusset skaber stor usikkerhed om udviklingen i transport- og logistiksektoren i løbet af i år.

Sådan lyder det fra det Hongkong-baserede containerrederi OOCL, der konkurrerer med A.P. Møller-Mærsk på markedet for containershipping, i en regnskabsmeddelelse fra rederiets børsnoterede moderselskab, OOIL. Selskabet er en del af kinesiske Cosco.

I første omgang ramte virusudbruddet områder i Kina hårdt. Myndighedernes arbejde fik i første omgang selskabet til at vurdere, at den økonomiske vækst ville blive reduceret markant i en kort periode, fremgår det af meddelelsen.

Selskabet vurderede desuden, at det ville blive ledsaget af forstyrrelser i leverandørkæden, men at en blanding af en øget efterspørgsel og økonomiske støtteprogrammer hurtigt ville få den globale økonomi tilbage på rette spor.

"I marts er udsigterne blevet mere pessimistiske, da virusset spreder sig verden over. Hvis epidemien eskalerer yderligere globalt og varer i lang tid, vil effekten på mellemlangt og langt sigt blive mere udstrakt og markant, og væksten i den globale økonomiske vækst og efterspørgslen på containerfragt vil falde," lyder det.

Lidt usikkerhed er væk

Omvendt fremhæver det Hongkong-baserede selskab, at underskrivelsen af den første delaftale i handelskrigen mellem USA og Kina har fjernet noget af den usikkerhed, som de eskalerende handelsspændinger medførte.

Samtidig er forskellen mellem efterspørgsel og udbud i markedet for containerfragt blevet mindre, og ifølge selskabet har det været med til at skabe "rimeligt positive" forventninger for industrien i begyndelsen af 2020.

Ifølge OOCL voksede den globale efterspørgsel i containerfragtindustrien med 2,6 pct. sidste år, og det er en halvering af vækstraten sammenlignet med i 2018, fremgår det af regnskabsmeddelelsen.

Den globale udbudsvækst var 4 pct., men ifølge selskabet var den "effektive" vækst på udbudssiden begrænset i 2019. Ifølge OOCL skyldes det, at kun få nye skibe ramte markedet, og at der var et stigende antal ledige skibe i markedet, som blandt andet skulle havet installeret skrubbere.

"Derfor var markedets ligevægt mellem udbud og efterspørgsel stabil, hvilket var gunstigt for stabiliserende fragtrater," lyder det.

OOCL har i 2020 købt fem nye megaskibe på hver 23.000 tyvefodscontainere (teu).

Oliekollaps og virusudbrud kan være farlig cocktail for containerrederier

Moody's: Corona er en alvorlig udfordring for CMA CGM's likviditet

Coronavirus kan bremse Hapag-Lloyds planer om nye megaskibe

Hapag-Lloyd regner med at tjene færre penge på grund af coronavirus

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere