ShippingWatch

Højesteretsdom: Ophugning var ulovlig

Højesteret i Bangladesh har slået fast, at det ikke var lovligt, da et skib, som tidligere var delvist ejet af Maersk, blev ophugget i landet. Det fremgår af en meddelelse fra Shipbreaking Platform. Opdateret.

Det var ulovligt, da North Sea Producer ophugget i Bangladesh. Foto: NGO Shipbreaking Platform

Ophugning i Bangladesh af den flydende olieplatform North Sea Producer, som tidligere var et Maersk-tankskib under navnet "Dagmar Maersk", var ulovlig.

Det har en dom fra højesteret i Bangladesh afgjort, skriver NGO Shipbreaking Platform i en pressemeddelelse, hvor det også oplyses, at sagen var anlagt af Bangladesh Environmental Lawyers Association (BELA).

Tankskibet var delvist ejet af Maersk og det brasilanske firma Odebrecht, og sagen handler om, at North Sea Producer i 2016 blev solgt til en mellemhandler, GMS, der afskibede det til værftet Janata Steel i Chittagong i Bangladesh.

North Sea Producer fik målt et højere radioaktivt niveau, end det var tilladt.

Ifølge EU-reglerne er det ulovligt at eksportere farligt affald - men selve handlen med GMS var sat op, så det virkede som om, at skibet ville fortsætte med at blive drevet i Nigeria. På den måde kunne skibet få lov at forlade britisk farvand.

I virkeligheden blev North Sea Producer dog sejlet til Chittagong i Bangladesh, hvor det blev ophugget. Det er den falske dokumentation, BELA nu har fået højesterets ord for.

(Opdateret 21. november 2019. Kommentar fra ngo'en Shipbreaking Platform er slettet).

Maersk solgte olieskib til skrothandler

Flere europæiske retssager om ophugning kan være på vej

Ministre i nyt samråd om skrottet Maersk-skib

Medie: Skrottet Maersk-skib i Bangladesh indeholder radioaktive stoffer

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere