ShippingWatch

Maersk indfører stikprøvetjek af containere

Som en del af en opstramning af reglerne for farligt gods efter dødsbranden på Maersk Honam vil Maersk inspicere tilfældigt udvalgte containere i flere amerikanske havne. I første omgang er der tale om et pilotprogram, fastslår Maersk over for ShippingWatch.

Maersk Honam under slukningen af branden ombord. | Foto: Den Indiske Kystvagt.

Maersk vil begynde at indføre stikprøvekontroller af kundernes containere i flere havne i USA. Det fortæller rederiet i en meddelelse til kunderne.

I Newark, Houston, Miami og New Orleans vil Maersk - for egen regning - hyre organisationen National Cargo Bureau til at inspicere tilfældigt udvalgte containere, for at se om de er pakket på sikker og forsvarlig vis, og om indholdet svarer til det oplyste.

Hvis der konstateres fejl eller uforsvarligt pakkede containere, vil fejlen derimod blive udbedret på kundens regning.

I første omgang er der tale om et pilotprogram, som gælder både indkommende og udgående containere i de amerikanske havne.

"Ved at udføre disse inspektioner håber vi at kunne fjerne noget af risikoen fra fejloplyste eller forkert pakkede containere for alle parter, der er involveret i håndtering og transport af fragt samt at arbejde mod en samlet brancheforbedring af sikkerheden og pålideligheden, skriver Maersk i meddelelsen.

Ser behov for bedre sikkerhed

Projektet er initieret af en sammenslutning af containerrederier i organisationen Container Inspection Notification Survey (CINS), men selv om en række andre globale rederier deltager er Mærsk det første selskab, der er gået i gang med inspektionerne.

Tiltaget kommer oven på en opstramning af reglerne for farligt gods sidste efterår, som fulgte dødsbranden om bord på containerskibet Maersk Honam i marts 2018.

Maersks Head of Cargo Management, Uffe Ernst-Frederiksen, bekræfter over for ShippingWatch, at pilotprojektet er en del af rederiets overordnede strategi om at forbedre containersikkerheden.

"Vores deltagelse i pilotprojektet udgør en del af Maersks arbejde med at forbedre containersikkerheden i vores drift", siger Uffe Ernst-Frederiksen.

"Sammen med vores kollegaer i CINS ser vi frem til at analysere og lære fra resultaterne af den fysiske containerinspektion. Vi håber, at data og resultater indsamlet af National Cargo Bureau kan hjælpe os med at udvikle procedurer, som bedre kan sikre præcise lastbeskrivelser over for Maersk og samtidig forbedre industriens praksis for at pakke gods," udtaler Mærsk-chefen videre om projektet.

For nylig er spørgsmålet om sikkerhed om bord på containerskibe igen kommet i rampelyset oven på en brand på containerskibet Yantian Express. Dagen før tabte et skib tilhørende A.P. Møller-Maersks partner, MSC, op mod 300 containere i Nordsøen som følge af voldsomt uvejr.

Desuden har forsikringsfirmaet TT Club estimeret, at op mod 66 pct. af skader på containergods sker som følge af dårlig pakning og dokumentation, hvilket løber op i milliarder af dollar hvert år samt menneskelige skader og dødsfald, rapporterer mediet The Loadstar.

Maersk Honam genopstår i anden halvdel af 2019

MSC mister 270 containere i storm i Nordsøen 

Honam-ulykke får Maersk til at stramme sikkerheden for farligt gods

/ritzau/FINANS

Mere fra ShippingWatch

Ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Dansk frigat dræbte fire formodede pirater i Guinea, Dan-Bunkering sagen fortsatte i Odense, stor millionregning endte hos Lauritzen, og IMO afholdt klimamøde i en uge, hvor ShippingWatch gjorde status på et hektisk tredje kvartal for containerrederne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs