ShippingWatch

Maersk skal afskedige 2000 ansatte på kinesisk containerfabrik

Maersks containerproducent MCI lukker nu en fabrik i Kina, da selskabet fremover udelukkende vil fokusere på kølecontainere. Lukningen vil ramme omkring 2000 medarbejdere svarende til knap hveranden ansatte i MCI, oplyser Maersk til ShippingWatch.

I sommer lukkede MCI sin kølefabrik i Chile for at samle aktiviterne i Qingdao i Kina, hvor der også produceres kølecontainere.

Maersk Container Industry lukker nu en fabrik i Dongguan i Kina, da selskabet fremover udelukkende vil satse på kølecontainere og dermed træder ud af markedet for tørcontainere. Det oplyser selskabet i en meddelelse.

"MCI's strategi er at vokse inden for kølecontainere, hvor vores Star Cool teknologi er en klar leder. Den vækst kræver fokuserede investeringer i de bedste produkter og services," siger Sean Fitzgerald, CEO for Maersk Container Industry, i meddelelsen.

Dermed trækker Maersks containerproducent sig fra produktionen i Dongguan, der siden begyndelsen af december har været taget ud af drift. Lukningen vil berøre omkring 2000 ansatte, som bliver "taget godt hånd om og har fået tilbudt fratrædelsesgodtgørelser", oplyser Maersk til ShippingWatch.

I slutningen af november 2018 havde MCI 4.360 ansatte på verdensplan, og lukningen halverer dermed næsten antallet af medarbejdere i MCI.

Desværre vil beslutningen om at fokusere på køleforretningen ramme vores fabrik i Dongguan, som har stået stille siden begyndelsen af december på grund af de svære markedsforhold.

Sean Fitzgerald, CEO for Maersk Container Industry

Markedet for tørcontainere har været udfordret og har været under enormt pres i længere tid, skriver selskabet. Og derfor har man valgt at trække sig fra en del af forretningen.

"Desværre vil beslutningen om at fokusere på køleforretningen ramme vores fabrik i Dongguan, som har stået stille siden begyndelsen af december på grund af de svære markedsforhold," siger Sean Fitzgerald.

"Vi vil tage hånd om vores kolleger, som bliver påvirket af den her svære beslutning, og vi takker dem for deres dedikation og hårde arbejde i løbet af årene."

Sean F.jpg
Sean Fitzgerald overtog posten som CEO for MCI i 2017.

Mens tørcontainere er under pres, ser det anderledes ud for kølecontainere, der vokser med en stigende global efterspørgsel efter friske råvarer.

"Ved at lægge MCI's ressourcer i køleforretningen sikrer vi en bæredygtig vækst og fortsatte investeringer i de bedste produkter og services for vores kunder," siger Fitzgerald.

I oktober fik MCI en ordre på 8600 kølecontainere fra Hapag-Lloyd. En historisk ordre, kaldte Maersk det.

Lukkede ned i Chile

Lukningen af fabriken i Dongguan kommer lidt over et halvt år efter, at MCI valgte at lukke en tre år gammel og nyopført fabrik i San Antonio i Chile for at samle produktionen af kølecontainere på fabrikken i Qingdao i Kina.

Lukningen i Chile skete ifølge Sean Fitzgerald efter nøje overvejelser, hvor muligheden for at skære i udgifterne og få en bedre udnyttelse af produktionsapparatet gjorde forskellen, forklarede han i sommer.

"Vi kom frem til, at en konsolidering af vores aktiviteter på et enkelt produktionsanlæg vil give en bedre udnyttelse af kapaciteten og en forenklet omkostningsstruktur. Det vil samtidig gøre os i stand til at yde en bedre service over for vores kunder og fokusere på innovative løsninger på de voksende krav, der er til teknologi inden for reefercontainere."

Maersk lukker tre år gammel containerfabrik

Lukning af MCI i Chile betyder milliardudgift til Maersk

Maersk får "historisk stor" ordre på kølecontainere fra Hapag-Lloyd

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere